
Al 26 jaar lang beweegt Saskia Schäfer zich met ogenschijnlijk moeiteloze elegantie tussen popmuziek, musical en acteren. Haar stem, haar spel en haar verhaal raken. Ze is een veelzijdige, warme en krachtige vrouw die nooit haar liefde voor het vak is verloren. “Dit is wat ik wil, dit is wat ik doe, dit is wat ik kan,” zegt ze, met die glinstering in haar ogen die onmiskenbaar haar passie weergeeft, en met een enorme mate van kracht en trots.
De vroege melodie van een passie
“Als ik mijn moeder mag geloven, heb ik mijn hele leven al gezongen,” vertelt Saskia. Al op jonge leeftijd zat ze bij haar opa op schoot liedjes te verzinnen. Zingen was voor haar geen prestatie, maar een vanzelfsprekendheid; een manier van ademen. Toch duurde het even voor ze ontdekte dat zingen ook een vak kon zijn. Pas op de havo vroeg haar moeder: “Wat wil je nou écht?” Die vraag veranderde alles. “Toen dacht ik: ‘dan wil ik de toneelschool doen,’ waarop mijn moeder zei: ‘Je hebt nog nooit geacteerd.’ Toen dacht ik: ‘oh, misschien dan toch het conservatorium?’”
Ze deed toelating aan het Conservatorium van Alkmaar en werd aangenomen. “Ik stond op het punt om gewoon van zingen mijn werk te maken, hoe bizar!”
Conservatorium: thuiskomen en een dubbele liefde
Aan het conservatorium ontstond niet alleen haar vakvrouwschap, maar ook haar tweede liefde. “Popmuziek is mijn eerste liefde, musical is mijn tweede liefde, maar wat een mooie liefde dat is geworden!” Ze begon als popzangeres, maar raakte geïnspireerd door een musicalcursus op school. “Hier kon je dus zingen, acteren en dansen. Toen ben ik ook auditie gaan doen voor de musicalopleiding en werd ik aangenomen, en deed ik ineens twee opleidingen tegelijk.”
Het conservatorium werd een periode van intense groei. “Ik denk dat mijn studietijd echt mijn mooiste tijd is geweest; mooie mensen leren kennen, prachtige muziek, en de liefde voor musical is daar echt ontstaan.”

Foto: Mischa Muijlaert
De eerste stappen
Na haar afstuderen in 1999 rolde ze direct het vak in. Haar eerste job? Een tour in Duitsland met de Flower Power Musical Story. “Ik had auditie gedaan voor Hair, maar kreeg te horen dat ze iemand van kleur zochten. Begrijpelijk, dat ben ik niet. Maar iemand van die productie had mij onthouden, en zo kwam ik terecht bij die tour.”
Daarna volgde een auditie bij een acteeropleiding in Amsterdam, puur om zichzelf uit te dagen. “Ik werd aangenomen, maar toen ik een plek kreeg in de musical Rex van Ad en Koen van Dijk, ben ik gestopt met die opleiding. Ik wilde zo graag in een musical staan, en ineens gebeurde het.”
Beauty and the Beast: de doorbraak van het hart
Hoewel Saskia al jaren werkzaam was in het vak, was het haar rol in Beauty and the Beast die voelde als haar echte doorbraak. “Ik speelde La Commodia, althans, dat was de bedoeling. Na mijn eerste auditie kreeg ik een afwijzing. Iets in mij zei: ‘dit klopt niet.’ Mijn lijf gaf aan dat ik deze musical ging doen. Toen bleek dat La Commodia nog niet gecast was. Ik mocht opnieuw auditie doen, en toen kreeg ik de rol.”
Die rol werd meer dan een plek op het toneel; het werd een persoonlijke bevestiging. “Deze musical is van mij. Deze rol is van mij. Dit hoort bij mij.”
En er was meer: “Ik ontdekte dat comedy mij goed lag. Bij The Sound of Music, als zuster Sofie, merkte ik het al, maar bij La Commodia kwam dat helemaal tot leven: mensen laten lachen. Ik vind dat zo tof,” vertelt ze met een bijzonder mooie glinstering in haar ogen.
Een veelzijdige loopbaan
Saskia heeft al zoveel van het theater mogen zien en aanschouwen. Van Sister Act tot Into the Woods, van Titanic tot Evita, van Elisabeth tot Les Misérables. Ze stond op grote podia, maar was net zo gepassioneerd in kleinere producties, korte films zoals Detector, of tv-rollen in Flikken Maastricht, GTST en Het geheime dagboek van Hendrik Groen. “Alles is eigenlijk even leuk om te doen, of het nu op een camping is, een kindervoorstelling of in een groot theater: ik doe het met liefde.”
Ze zong met bands, als lead bij Holiday on Ice in Concert, en stond als achtergrondzangeres bij Helmut Lotti. “Ik wil eigenlijk alles: musical doen, met bandjes zingen, acteren. Als ik dat allemaal afwisselend kan blijven doen, maak je mij waanzinnig gelukkig.”

COVID: een abrupt einde
Alles afwisselen, dat was wel de wens. Toen COVID uitbrak, veranderde voor de hele wereld enorm veel, ook voor Saskia. Zij zat midden in de musical Anastasia op dat moment. “Ik had net de Keizerin-moeder gespeeld, wat ik bijna nooit deed, en zelfs met Melise de Winter als Lilly samen op het podium gestaan. Een moment waar we zo naar uit hadden gekeken, en ineens was het klaar, zonder te weten dat dat mijn laatste show zou zijn. Dat is nog steeds een raar gevoel.
Toen het theater eindelijk weer openging, was ze aangenomen voor The Sound of Music, begon het repeteren met mondkapjes, testen en op afstand. “Maar het moment dat we weer mochten, dat was magisch. Iedereen had zoiets van: ‘wauw, we mogen weer.’ Dat voelde zo intens. Muziek is zo krachtig,” zegt Saskia. “Het vertelt direct iets, zelfs zonder woorden. De toonsoort kan al aangeven of iets blij is of verdrietig. Mensen luisteren bij muziek nóg beter naar tekst. Het raakt, het verbindt, en in het theater is muziek soms zelfs sterker dan het woord. Dat terug te kunnen aanschouwen na zo’n periode als COVID is echt heel bijzonder geweest!”
Een boodschap aan haar jongere zelf
Wat zou ze zeggen tegen dat kleine meisje dat op haar opa’s schoot zat te zingen? “Meisje, je gaat er je werk van maken. Je gaat je droom leven. Dus stop niet met dansen, blijf zingen, en geloof in jezelf, ook als het even stil is. Want het komt goed, altijd, via welke weg dan ook. Misschien geen grote musical meteen, maar ook op een camping, of in een kindervoorstelling gebeurt er magie.”
En tegen jonge performers van nu zou ze zeggen: “Staar je niet blind op het grote podium. Er is zoveel moois. Doe wat bij je past, waar je blij van wordt. Stop het allemaal in je broekzak en neem het mee. Alles telt, en alles is waardevol.”


Saskia Schäfer is een verhalenverteller met hart en ziel. Ze is iemand die met elke noot, elke rol, elke lach en traan het publiek raakt. Die laat zien wat het betekent om trouw te blijven aan je passie, ook in moeilijke tijden. Iemand die met haar veelzijdigheid, eerlijkheid en levenslust inspireert. Aan iedereen. Aan de jonge meiden met een droom. Aan de mensen die ooit twijfelden. En vooral: aan haarzelf.
Reactie plaatsen
Reacties