Lotte Kuijt zorgt voor kinderbegeleiding in de kunstvorm

Gepubliceerd op 30 juli 2025 om 09:00

Van jongs af aan leefde Lotte Kuijt tussen coulissen en repetitieschema’s. Wat begon als een droom om zelf op het podium te staan, groeide uit tot een allesomvattende liefde voor het werken achter de schermen; met kinderen als middelpunt van haar professionele bestaan. Lotte is kinderregisseur, kindercastingdirector, kindercoördinator en kinderbegeleider, en doet dat met een warmte en toewijding die in de theaterwereld niet onopgemerkt is gebleven.

“Ik ben al van jongs af aan opgevoed in het theater,” vertelt Lotte. “Mijn vader is regisseur, dus ik ging met hem mee naar repetities, montages, voorstellingen. Als er kinderen meespeelden, keek ik altijd naar hen. Ze maken het voor mij puurder. Ze nemen me mee in het verhaal.”

Dat pure gevoel werd haar pad. Hoewel ze zelf op een uitvoerende opleiding zat, kwam ze op haar negentiende tot een keerpunt. Ze gaf toen les op de Zaanse Theaterschool en deed de kinderregie bij de jubileumvoorstelling van het Zaantheater. “Ik merkte dat dit is wat mij gelukkig maakt; niet het spelen, maar het begeleiden. De magie eromheen, en kinderen helpen schitteren.”

De vonk sloeg definitief over toen ze meeliep met kinderbegeleider Nicole van Rekum bij de productie Was Getekend, Annie M.G. Schmidt. “Toen dacht ik: dit is het. Dit wil ik doen.” Haar eerste professionele kans kwam bij De Regels van Floor. “Ik stuurde een berichtje: ‘Hebben jullie al een kinderbegeleider?’ Ze zeiden: ‘Nee’. Toen mocht ik op gesprek komen en daar zeiden ze meteen: ‘Je hebt de baan al.’ Dat was zó bijzonder.”

Sindsdien rolt ze van productie naar productie: Pietje Bell, Kruimeltje, Onze Jordaan; stuk voor stuk producties waar ze met haar hart in zat. Haar eerste echte kinderregie was bij Pietje Bell. “Het was een pittige start, maar ik had het vak zo goed voor mezelf onderzocht dat ik wist: ik kan dit, en ik leerde ontzettend veel.”

Young C Agency; een nieuwe plek voor kinderbegeleiding

In november 2023 bundelde Lotte haar krachten met Lichelle van Zijl. “We zagen dat het vaak net niet goed geregeld was. Dat kan beter, vonden wij. Samen kwamen ze op een adviesgesprek bij Oren Schrijver en uit dat gesprek is de samenwerking geboren zoals ze die nu hebben met elkaar. Met als missie: Young C Agency wil het vak van kinderbegeleider professionaliseren en naar een hoger niveau te tillen.

Young C Agency is inmiddels niet meer weg te denken uit de wereld van kindercasting, theater en televisie. “We werken vanuit veiligheid,” legt Lotte uit. “Kinderen moeten zich veilig voelen, pas dan kunnen ze onderzoeken, durven, groeien. Wij zorgen voor structuur, liefde, spel en ook strengheid wanneer dat nodig is.”

Tijdens audities selecteren ze kinderen met een langere spanningsboog. “Kinderen die van nature al wat meer focus hebben. De rest mag gewoon nog groeien. En daarna? Dan is het lol maken. Spelletjes in de pauze, liefdevolle repetities, maar altijd professioneel.”

Van theater naar film en weer terug

Ook op televisie- en filmsets schittert Lotte achter de schermen. “Ik ben ook spelcoach. Dat geeft wat extra’s: als ik kinderen niet alleen begeleid, maar ook mag coachen op hun spel. In theater heet dat regie, in film spelcoaching.”

Toch blijft theater haar grote liefde. “Als ik moet kiezen: film of theater, dan kies ik voor theater, want daar bouw je aan iets voor de lange termijn. Soms begeleid je kinderen wel twee jaar. Dan voelt het als familie.

We gingen ook naar Engeland, waar alles zo goed geregeld is. Wij willen leren van andere landen. Sommige dingen doen ze daar écht beter. Die willen wij naar Nederland halen.”

De ambitie stopt daar niet. Ook Duitsland staat op de lijst, met steden als Hamburg waar musical bloeit. En Amerika, en Amerika, dat zou een droom zijn.”

Haar liefde voor kindercasting kreeg een bijzonder gezicht bij de musical Matilda, die ze in Londen zag. “Een meisje van tien speelt de hoofdrol, dansend en zingend. Ik zat met mijn mond open. Dít is waarom ik dit werk doe.”

Wat is Lottes mooiste moment? Als kinderen na lang werken en repeteren staan te stralen op het toneel of op de set en genieten van elk moment. ‘Kinderen maken een heel proces door van de eerste auditie dag tot en met de première. Het moment dat het dan is gelukt en de ontlading die de kinderen dan hebben, trotser kan je mij niet krijgen.’

Dat is misschien wel Lottes grootste kracht: haar oprechte liefde voor de kinderen die ze begeleidt. Ze ziet hun potentieel, helpt het groeien en laat ze los op het moment dat ze weten hoe ze moeten vliegen.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.