Melise de Winter straalt haar energie en kracht uit met al haar talenten: als stemactrice, musicalactrice en als choreografe

Gepubliceerd op 12 augustus 2025 om 08:30

“Blijf dromen. Dromen komen uit.” Het zijn de woorden waarmee Melise de Winter haar jongere zelf vandaag de dag zou toespreken; woorden die naadloos samenvatten wie zij is: een vrouw die met volharding, talent, warmte en hartstocht haar dromen heeft waargemaakt en tegelijk zo dicht bij zichzelf is gebleven. “Ik ben musicalartiest, dat is mijn hoofdwerk,” vertelt Melise. “Dat doe ik vijf dagen in de week. Ik ben daarnaast al 23 jaar stemactrice.”

Al meer dan 35 jaar schittert Melise op de Nederlandse podia. Een carrière zo rijk, veelzijdig en inspirerend dat het voelt als een samensmelting van kunst, hard werken, humor, wijsheid en pure liefde voor het vak. Foto: Roy Beusker

Een droom die begon met een showtrap

De liefde voor het theater begon vroeg. Haar moeder gaf balletles, en op haar zesde stond Melise al op de dansvloer. Van jazz naar klassiek, van de vooropleiding van de dansacademie naar een volwaardig bestaan in de uitvoerende kunsten. “Ik was zes jaar toen ik bij haar begon met ballet. Dat was jazzballet, en daarna ging ik ergens anders klassiek ballet doen. Ik was dus helemaal met dans bezig.”

Ze volgde de dansacademie in Arnhem, waar ze naast dans ook werd opgeleid tot docent. Haar hart klopte vooral op het podium zelf. “Ik was ambitieus. Ik moest zo hard werken, en ik had de drive om mijn ambities waar te maken. Het heeft mij nog meer doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen gegeven, en met die kracht heb ik de stap naar Amsterdam gemaakt.”

Daar begon het; audities, televisie, en uiteindelijk haar grote doorbraak bij Theatergroep Jeans. “Ik was 24 en toen kwam ik bij Theatergroep Jeans terecht. Ik heb Jeans 3, 4 en 5 gedaan, drieënhalf jaar. Een show met non-stop zingen met acht zangers.”

Singing in the Rain en 42nd Street

Na Jeans volgde haar eerste musical: Singing in the Rain, een droom die werkelijkheid werd. “Singing in the Rain was echt fantastisch! Ik keek vroeger altijd naar die ouderwetse tapmusicals met Gene Kelly en Fred Astaire. Dat vond ik geweldig.”

Het was 42nd Street die het echte Broadway-gevoel bracht. “Ik voelde alsof ik op Broadway stond. Het was een tapmusical, dat was echt een droom. Mensen vroegen: wat nu? En ik zei: alles daarna waren cadeautjes. Dat was wel echt bijzonder.”

Die cadeautjes bleven komen: van Hello Dolly tot Mamma Mia!, van Flashdance tot Anastasia. Melise bleef zich ontwikkelen, spelen, zingen, leiden en begeleiden; op een manier waarmee zij anderen weet te inspireren met kracht en warmte. “Ik heb wel alle facetten gedaan, maar ik heb nooit gezegd: ik ga alleen maar choreograferen of alleen maar regisseren. Ik heb altijd mijn pijlen gericht op verschillende dingen, zodat ik altijd werk had.”

Een stem die generaties bijblijft

Wie is opgegroeid met Shin Chan, Mandy van Totally Spies!, Zuma van Paw Patrol of Minnie Mouse, hoorde Melise zelf aan het woord. Haar stem is verweven met herinneringen van kinderen en volwassenen door de jaren heen. “Wat mensen mij niet laten vergeten, is Shin Chan. Mensen hebben het er nog steeds over, en dat is al 17 jaar geleden dat ik dat voor het laatst heb ingesproken. Nu gaan kinderen helemaal aan op Zuma van Paw Patrol. Alleen, je zag Zuma nauwelijks in de winkels, maar gelukkig heb ik een poppetje van hem gevonden en gelijk gekocht natuurlijk!” lacht Melise. “Minnie Mouse spreek ik ook in. Dat is een wereldkarakter, heerlijk om te doen.”

Het stemacteren begon eigenlijk vrij onverwacht, dankzij een tip van Bert Stoots, wiens vrouw regisseur Hilde de Mildt is. “Ik dacht altijd: kan ik dat wel? Ik heb een zachte G van mezelf, vanuit Nijmegen. Ik dacht dat anderen dat veel beter konden. Toch werd ik gevraagd om een stemtest te doen voor het programma As Told by Ginger, en daarna ging het ineens heel snel. Mijn naam ging rond, ik kreeg Sailor Moon, Hamtaro, en het balletje ging rollen.”

Wat het stemacteren haar heeft gebracht? “Een beter begrip van de Nederlandse taal, en natuurlijk hele leuke contacten en vriendschappen in de stemmenwereld. Het is echt een fijne wereld om erbij te hebben.”

Regisseren, lesgeven en inspireren

Naast acteren en stemwerk gaf Melise (gast)lessen musicalrepertoire aan talloze opleidingen zoals de Nederlandse Musical Academie, Lucia Marthas en Theaterschool Rabarber. “Ik was kinderregisseur bij onder andere Tarzan, Dr. Dolittle en The Sound of Music. Dat betekent dat ik de kinderen in de show regisseerde en begeleidde. Ik vind het fijn om mijn creativiteit in te zetten, of ik nou zelf op het toneel sta of achter de schermen werk.”

Tijdens de coronapandemie stond alles stil. En juist toen ontdekte Melise een andere kant van zichzelf. “Ik dacht: theater wordt misschien niks meer. Ik ben dus Kunsteducatie in het onderwijs gaan studeren. Ik ben gaan schilderen, kleien en ik heb geleerd om mijzelf op de piano te begeleiden. Ik haalde twee negens en twee tienen. Daar was ik best trots op.”

Echter, toen kwam Titanic, en de liefde voor het theater won opnieuw. “Ik durfde de PABO niet te doen, bang dat ik spijt zou krijgen. En gelukkig maar, want ik heb daarna weer gewoon vijf jaar in het theater gestaan.”

Melise beschikkend over kracht, warmte en inspiratie

Melise is open over haar jeugd, haar zachtheid en haar kracht. “Ik ben als kind gepest. Ik was een heel blij meisje. Ik denk dat mensen dat bloedirritant vonden, maar ik bleef wie ik ben en ben nog meer gaan groeien. Sommigen vinden het lastig om met de ‘castbus’ te reizen. Ik voel dat niet zo.”

Ze blijft een kind van het theater, en bovenal: een kind van haar eigen hart. “Ik ben blij dat ze me nog steeds willen, en ik geniet er ook nog steeds van.”

Zij is alles wat je hoopt te zijn als kunstenaar: betrokken, veelzijdig, oprecht en vol liefde en verwondering. “Ik heb heel veel gedaan, maar ik blijf ontdekken. Tijdens corona ontdekte ik dat ik ook kan tekenen of zingen én mezelf begeleiden. Er is altijd iets nieuws.”

Haar stem heeft generaties gevormd, haar dans veroverde het podium, haar lach verlicht het theater, en haar aanwezigheid is een zegen voor wie met haar mag werken. Als er één boodschap is die zij haar jongere zelf, en ieder ander, wil meegeven, dan is het: “Blijf dromen. Dromen komen uit.”

Dat mogen wij geloven, want Melise is zelf het levende bewijs. Een vrouw die harten raakt, zalen vult met applaus en generaties kinderen (en volwassenen) een stem gaf om nooit te vergeten!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.