Mariska Pronk bereikt met haar stem bijzondere hoogten

Gepubliceerd op 21 juni 2025 om 11:30

Muziektheater stroomt door haar lichaam, maar de weg ernaartoe was geen rechte lijn. De weg omhoog omvatte lef, liefde en doorzettingsvermogen; muziek die niet alleen gehoord, maar vooral gevoeld wil worden. Dat maakt Mariska Pronk in alle opzichten mogelijk. Foto: Isabeau Bosscher

Een droom die in groep 1 begon

Als kind voelde Mariska haar liefde voor theater door haar hele lichaam stromen. Juf Tiny gaf haar al op jonge leeftijd mooie momenten. “Zij zorgde ervoor dat ik veel aan theater mocht doen, waaronder zingen,” vertelt Mariska. “Haar zoon studeerde muziektheater aan Fontys. Ik wilde altijd al naar Fontys, en in één van de lokalen op die school hangen allemaal foto's van musical artiesten zoals Simone Kleinsma, Freek Bartels en Brigitte Heitzer. Toen ik tijdens mijn zanglessen in het lokaal van Edward Hoepelman de foto van de zoon van juf Tiny zag hangen, dacht ik: ‘Oh ja, dat maakt de cirkel wel rond!’”

Natuurlijk zijn er ook moeilijke momenten geweest, wat niet vreemd is als je wilt komen waar je nu bent. “Op de middelbare school durfde ik eigenlijk niet zo goed ver weg uit Groningen. Ik studeerde communicatie, werkte keurig in dat vakgebied, maar voelde dat ik niet echt op mijn plek zat.”

Het muzikale pad naar zichzelf

Op haar 24e volgde ze eindelijk haar hart. Ze besloot te auditeren voor de MusicAllFactory in Tilburg. Het was echt de opleiding van haar dromen. Daarna volgde ze nog jaren contractonderwijs aan Fontys, totdat ze werd toegelaten tot de prestigieuze Master of Music. “Nu na zeven jaar voel ik me wel echt klaar voor het professionele werk,” lacht ze.

Binnenkort is het dan zover: op dinsdag 24 juni studeert Mariska af met een unieke afstudeervoorstelling genaamd Belva Getuigt onder de regie van Michelle van Daalhoff, waarin het publiek beslist over schuld of onschuld in een rechtszaak geïnspireerd op Chicago. “Er zit zoveel meer achter een vrouw dan één pagina tekst. Het gaat over oordelen, over vrouwenstemmen en over ruimte geven. Het gaat over zoveel meer.”

DE MEIDEN van toen: zusterliefde en podiumpower

Samen met Kim Perfors en Catherine Sorgdrager vormt Mariska het cabarettrio DE MEIDEN van toen. De tweede voorstelling, Zienderogen, was een prachtige productie met veel inhoud, die veel losmaakte. Jacque d'Ancona schreef over deze voorstelling de volgende recensie: ‘Een voorstelling met karakter en ook nog eens ultiem komisch.’

“Zienderogen ging over de snelheid van het leven, en ik had zelf een angststoornis,” vertelt Mariska. “Die was er al vóór de voorstelling, en kwam aan het einde terug. Dus het was heel turbulent. Toch was het onvergetelijk. We werken steeds beter samen, de band wordt steeds sterker en we begrijpen elkaar steeds beter. We verschillen ontzettend van elkaar, maar hebben heel veel respect voor elkaars levenswijzen. Daarnaast hebben we een visie op het vrouw-zijn in deze tijd. Feminisme staat bij ons hoog in het vaandel, maar voornamelijk vinden we dat we als vrouwen elkaar veel meer mogen ondersteunen.”

De derde voorstelling: NAAR DE GETVER

Inmiddels zijn ze hun derde voorstelling aan het vormgeven: NAAR DE GETVER. Deze voorstelling is voor de derde keer onder regie van Vincent van den Elshout. “We zijn al een jaar aan het schrijven, en nu komt alles samen. Alles is nieuw: de liedjes, de scènes, maar met onze eigen stijl erin.”

Deze keer gaat het over thuis komen bij jezelf. Over mildheid. Over vriendelijkheid naar de ander, en naar jezelf. “Als we dat niet doen, dan gaat alles echt NAAR DE GETVER.”

De productie werd mogelijk gemaakt dankzij crowdfunding. “We vielen steeds tussen wal en schip bij subsidies, maar mensen wíllen ons steunen. Dat voelt zó bijzonder.”

“Wat ik nu met mijn stem kan, had ik nooit gedacht”

Mariska heeft veel moeten overwinnen met haar stem, en dat was niet eenvoudig. “Ik zei altijd: ik ben een alt. Ik had poliepen. Mijn kopstem was een probleem, en ik was daardoor vaak hees.”

Toch ging ze de uitdaging aan: zangles, prestatietherapie, haptonomie en oefenen; veel oefenen. En dan ineens ontstaat er ruimte, en de doorbraak naar een mooie stem met enorm veel verbinding. “Mijn docent zei laatst: het is echt een wonder wat er gebeurd is.”

Wat Mariska nu kan, leert ze ook anderen. Ze is docent in zang, musical en theater. “Zingen doe je met je hele lijf en persoonlijkheid. Dat kun je niet loskoppelen. Als je goed in je vel zit, klinkt je stem helder. Als je gespannen bent, zing je gespannen. Mijn scriptie ging zelfs over de invloed van stress op de stem. Ik heb uitgebreid onderzoek gedaan naar het effect van stress op de stembanden, en dat gebruik ik nu veel in mijn lespraktijk.”

Als ze nu terugkijkt op dat meisje dat twijfelde in Groningen, dan zegt ze simpelweg: “Houd vertrouwen.”

Dat is precies wat ze uitdraagt; in haar lessen, haar muziek, haar verhalen en haar rol in DE MEIDEN van toen. Mariska is sterk en krachtig. Ze heeft geleerd om te durven, om te vliegen, om haar plek in te nemen. Dat deelt ze met de wereld, op een manier die binnenkomt.

Op dinsdag 24 juni is het haar dag. Ze sluit een bijzonder hoofdstuk af, en opent tegelijk een heel nieuw hoofdstuk!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.