Op weg naar Oost-Algarve: het bouwen en opzetten van een kleinschalig vakantieverblijf

Gepubliceerd op 22 januari 2022 om 10:00

Stel je voor! Je bent op vakantie in een prachtig kleinschalig vakantieverblijf en denkt: ‘zoiets wil ik ook doen!’ Dat overkwam Astrid Herngreen en haar vriend Serge. Na een vakantie in Italië begon het dromen.  Jaren later werd het toch serieus en kwamen ze terecht in Portugal, om precies te zijn in Oost-Algarve. Dat ging niet zonder slag of stoot. Het vergt nogal wat om zoiets gerealiseerd te krijgen. De plannen vorderen op dit moment goed. Astrid vertelt in dit artikel wat er zoal bij komt kijken op weg naar hun mooie resort: Celebra a Vida!

Op vakantie naar Italië  begon de droom

In 2003 kregen Astrid en Serge een relatie. Twee jaar later gingen ze op vakantie in Italië. Daar verbleven ze in mooie ‘agriturismo’s midden in de wijnvelden. “Het leek ons allebei fantastisch om ooit ook zo’n kleinschalig vakantieverblijf op te zetten,” vertelt Astrid. “Die droom werd elke vakantie weer aangewakkerd. Dan stonden we weer bij een makelaar voor de etalage of zagen we in ruïnes de mooiste opknapprojecten. Nooit echt serieus. Op een gegeven moment vroegen we elkaar of we dit nu elke vakantie blijven doen. Of dat we er eens serieus werk van gaan maken. Wij waren het er snel over eens dat wij het allebei absoluut wilden. Na wat eerdere liefdesverklaringen aan Italië en flirten met Spanje kwam bij ons ineens het mooie Portugal in beeld. Een goede vriendin gaf ons de tip vooral eens in de Oost-Algarve rond te kijken. Tijdens onze reis van een maand in Oost-Algarve wisten we het zeker: dit wordt onze plek.”

Waarom Oost-Algarve?

“In West-Algarve (Barlavento) heb je steile kliffen en rotsachtige strandjes. In Oost-Algarve (Sotavento) liggen kilometerslange zandstranden en diverse ondiepe lagunes en eilandjes in de Ria Formosa aan de kust. Oost-Algarve loopt van Faro tot en met Vila Real de Santó Antonio en de rivier Guadiana tegen de Spaanse grens. Met 2 prachtige natuurparken, een mooi traditioneel en rustig binnenland, witte stranden, paradijselijke eilandjes langs de kust en leuke, authentieke (vissers)dorpjes maakt het de Oost-Algarve tot een heerlijke vakantiebestemming. De combinatie van natuur, de kust, authentieke dorpjes, de vriendelijke Portugezen en het klimaat is het voor ons helemaal.”

Wat een uitzicht!

Ideeën uitwerken

Over de plek waren Astrid en Serge het eens. Hoe gaat de rest eruit zien? Op die vraag gingen zij in hun hoofd steeds gedetailleerder te werk. “Vooraf wilden wij minimaal 350 vierkante meter kunnen bouwen of verbouwen om genoeg accommodaties te kunnen verhuren,” vertelt Astrid. Luxe en comfort in de accommodaties is altijd het uitgangspunt geweest. “De vakantiehuizen worden van alle gemakken voorzien, lekker ruim met volledige keukens, een groot privéterras en een grote gemeenschappelijke tuin, een zwembad en een poolhouse met terras om te relaxen en te genieten van een hapje en een drankje. Zo willen we onze gasten laten genieten van een heerlijke vakantie en de prachtige omgeving van de Oost-Algarve.”

Zoektocht, bod en koopcontract

Het bleef zeker niet bij een droom. Astrid en Serge gingen vaker naar Portugal om alles goed in kaart te brengen. “We besloten om op meerdere momenten in het jaar naar de Oost-Algarve te gaan; in de lente, zomer, najaar en de winter. Wij vroegen ons af hoe het er in de winterperiode uit zou zien. Gelukkig zagen we dat er in die periode ook genoeg te beleven is en er veel overwinteraars te vinden zijn. Wij werden daardoor steeds meer bevestigd in onze keuze en gingen op zoek in de Oost-Algarve naar een stuk grond, een ruïne of oude boerderij. Bij de eerste zoektocht zagen we bij de zesde bezichtiging een interessant stuk grond in ons favoriete dorpje Fuseta.

Terug in Nederland hebben wij een bod gedaan en tot onze verrassing en vreugde werd ons bod de volgende dag gelijk geaccepteerd. Vanaf dat moment kwamen we onverwacht in een versnelling. We waren blij dat we ook al een advocaat hadden geregeld tijdens onze zoektocht. Die heb je hier echt nodig als je iets gaat kopen. Vier maanden later tekenden we het definitieve koopcontract en waren we de trotse bezitters van een mooi stuk grond.”

En toen ging het langzamer en langzamer

“Het bod werd geaccepteerd, niets staat je dus in de weg! Dat bleek voor Astrid en Serge anders te lopen. “Achteraf gezien was het maar goed dat we niet wisten hoe lang alles zou duren,” vertelt Astrid. “Als we op dat moment wisten dat de bouwvergunning ongeveer drie jaar zou duren dan waren we er denk ik niet aan begonnen. De eerste stappen verliepen razendsnel, maar daarna ging alles steeds langzamer en moeilijker. De architect had onze wensen omgezet in tekeningen en gaf aan dat het ongeveer 1,5 jaar zou duren. Dat bleek veel langer te duren.

In november 2018 werden de tekeningen ingediend bij de gemeente. Wij moesten eerst door een verkavelingstraject om van landbouwgrond bouwgrond te maken en het aantal kavels te bepalen. Als dat akkoord is dan worden de ontwerpen  van de huizen zelf beoordeeld. Dan volgt het traject van de technische bouwkundige tekeningen. En als laatste nog de procedure van alle papieren van de aannemer. Pas dan heb je een bouwvergunning. En daarna moet je dan nog een woonvergunning en een verhuurvergunning regelen.

We hebben ons regelmatig verwonderd over het proces. Waren we net een stapje verder dan gingen we ineens weer een stapje terug. Elke keer vroegen we weer naar alle stappen in het traject, maar er kwam steeds weer een, vaak onaangename, verrassing bij. Het leek op een gegeven moment de ‘Wet van Murphy’ wel. Na iets meer dan een jaar waren we door de verkaveling heen. En toen waren we nog niet eens op de helft.

Er zijn zeker frustraties geweest en één moment dat we het even niet meer zagen zitten. Na een nachtje slapen wisten we dat stoppen geen optie was.  Het vergt gewoon enorm veel geduld en doorzettingsvermogen. We hebben een mooie les ‘loslaten’ geleerd, want het werkt in Portugal gewoon anders dan in Nederland. Je moet je aanpassen en meegaan, want anders heb je alleen maar jezelf ermee. We zijn nu lekker op weg, maar we zijn er nog niet.”

Een nieuwe hinder, corona

Corona heeft zeker niet geholpen. In Portugal zijn ze nog niet zo ver in de digitalisering als in Nederland. “In het begin van corona was het een enorme chaos,” vertelt Astrid. “Het werk stapelde zich op en lokale instanties die wij nodig hadden waren soms gewoon dicht. Dan gebeurde er maanden niets. We hadden gelukkig hulp van onze lokale advocaat, maar ook zij liep tegen een muur van bureaucratie op. De coronaperiode heeft in totaal negen maanden vertraging opgelopen. Dat meemaken vanuit het ‘snelle’ Nederland is natuurlijk extra zuur. Maar ook toen bleek: gewoon blijven volhouden en doorademen. Dan komt het goed.”

Eerder naar Portugal

De huur van de woning in Nederland hebben Astrid en Serge opgezegd. Afgelopen april verhuisden ze eerder naar Portugal. “Ondertussen bleven we voor Nederlandse opdrachtgevers verder werken,” vertelt Astrid. “Nu zijn we dichter in de buurt van ons project en kunnen we makkelijker zaken regelen. En tegelijkertijd genieten van de mooie omgeving, nieuwe mensen leren kennen en Portugees leren. Dat is echt één van onze betere beslissingen geweest in de afgelopen drie jaar.

We kunnen los!

In november 2021 kwam er fantastisch nieuws: we kregen de bouwtoestemming! En net voor Kerst kwam dan eindelijk de officiële bevestigingsbrief. We kunnen echt los! Het heeft lang geduurd, maar nu hebben we iets om naar uit te kijken. De aannemer heeft een aantal maanden geleden al het staal besteld, zodat we half januari verder kunnen gaan bouwen. De fundering, de kelders en begane grond zijn al gestort. En nu gaan we eindelijk de lucht in!

Blij met dit goede nieuws!

Celebra a Vida!

Hoe gaat hun resort eruit zien? Hieronder zie je een impressie hoe het ongeveer gaat worden. Maar volg vooral hun blogsite opwegnaaroostalgarve.nl hoe het echt gaat worden. Als het af is, willen ze hun gasten laten genieten van een heerlijke vakantie. Naast een comfortabele en luxe accommodatie willen ze er een mooie vakantieherinnering en beleving van maken. Vakantie vieren en het leven vieren! Vandaar de naam Celebra a Vida: vier het leven!

Support by Report houdt de ontwikkelingen van Celebra a Vida in de gaten. We gaan ongetwijfeld erop terugkomen wanneer dit prachtige initiatief werkelijkheid is geworden. Een prachtige droom realiseren is wellicht het meest bijzondere wat iemand kan overkomen!