Ze noemt schrijven “bijna net zo vanzelfsprekend als ademen” en leeft voor het moment waarop fictie en werkelijkheid elkaar even raken: in de ontknoping van een zaak, in de hoop die opflakkert midden in het duister, of in een blik tussen twee mensen die elkaar niet meer kunnen loslaten. Chloë van Silfhout (1988) woont met haar man en kinderen in de Flevopolder. Overdag werkt ze als peuterjuf met jonge vluchtelingenkinderen; ’s avonds schuift ze aan achter haar laptop om de levens van Kate & Sophie vorm te geven, twee vrouwen die de Nederlandse thrillerliefhebber inmiddels in het hart heeft gesloten. In 2023 debuteerde Chloë met De donkerste nacht als e-book; de reeks groeide uit tot vijf delen en verscheen als paperback bij Oorts Publishing en als luisterboek bij Lind & Co. Van haar debuut ligt inmiddels de derde druk in de winkel en de complete serie is beschikbaar via de bekende (online) boekhandels en de bibliotheekcollecties. “Schrijven hoort bij mij. Het is er altijd geweest.”
Wie Chloë vraagt waar het voor haar begon, krijgt geen klassiek ‘aha-moment’. Ze glimlacht: “Ik kan me niet meer herinneren dat het niet in mijn leven was. Ik schrijf al zolang ik me kan herinneren. Ik had vroeger een ouderwetse typemachine op mijn kamer. Als we met het gezin naar Frankrijk reden, vroegen ze me van tevoren verhalen te schrijven en las ik op de achterbank voor, uit eigen werk.”
Jarenlang schreef ze voor zichzelf, tot haar man haar zacht maar beslist richting publicatie duwde. “Mijn boeken ben ik pas in 2023 gaan publiceren. Toen had ik er al drie klaar. Mijn man zei: ‘Wat denk je dat je aan het doen bent? Ze staan te verstoffen op je laptop.’ Ik vond het doodeng en vertelde het aan niemand; alleen mijn man en beste vriendin wisten ervan. Ik zette drie e-books op Kobo, kreeg prachtige reacties en werd gevraagd voor een interview. Toen is het balletje gaan rollen. Het echte besef dat ik ergens trots op mocht zijn, kwam pas toen anderen het gingen waarderen. Zelf twijfel ik veel.”
De peuterjuf met het grootst mogelijke hart
Overdag staat Chloë op de groep met kinderen van twee tot vier jaar in een asielzoekerscentrum. “Ik werk met een bijzonder mooie doelgroep. Vluchtelinggezinnen hebben zo veel meegemaakt. Ook hier is er nog steeds onzekerheid en onrust. Dat je die kinderen een plek kunt bieden waar ze onbezorgd kind kunnen zijn, dat is het dankbaarste wat ik kan bedenken. Ik doe dit al 18 jaar, waarvan 13 jaar op een AZC. Het leerde me hoe goed we het hebben, je zegeningen tellen, en dat geluk in kleine dingen zit: in het samen zijn en de verbinding met mensen.”
Die levensles is zichtbaar in haar boeken, waar rauwe spanning altijd verweven is met menselijkheid. “Ik wil thrillers schrijven die heel menselijk zijn. Liefde is daar een groot onderdeel van. Als je dichtbij je personages staat en met hen meeleeft, wordt het spannender wanneer hen iets overkomt.”
Kate & Sophie: vriendschap, moraal en het grijze gebied daartussen
In haar vijfdelige serie volgen we rechercheurs en huisgenoten Kate Verbeek en Sophie van Wageningen, ambitieuze vrouwen die koorddansen tussen moordzaken, vriendschap en liefde. “Het is nooit zwart-wit. Er is altijd een grijs gebied. Kate en Sophie balanceren voortdurend op de dunne lijn tussen goed en fout. Wat is moreel wel oké en wat niet? Is dat niet vaak een kwestie van perspectief?”
Het eerste deel gaat over vriendschap, verlies en liefde, maar ook over een infiltratie binnen een criminele motorbende. Als je infiltreert, hecht je je misschien aan mensen. De scheidslijn tussen goed en fout wordt op de proef gesteld, en dat loopt als een rode draad door de serie. “De donkerste nacht was eerst een op zichzelf staand verhaal. Maar Kate en Sophie bleven in mijn hoofd doorpraten; ze werden onderdeel van het gezin. Het verhaal voelde niet af. Ik herschreef, eindigde met een cliffhanger en twaalf jaar lang werkte ik aan vijf delen. Ik had er zó nog meer kunnen schrijven, maar je moet op tijd stoppen. Je wilt eindigen terwijl lezers nog denken: ‘Wat jammer dat het stopt’, en je geloofwaardigheid behouden.”
Chloë’s literaire signatuur is romantic suspense: beklemmende thrillers met hoopvolle romantiek. “Ik hou van een achtbaan van emoties: de menselijke gevoelens van liefde en relaties, én de spanning, dood en verderf die van een thriller een thriller maken. Een pure roman zou ik niet kunnen schrijven, maar ik wil thrillers wél menselijk maken. Dat is wat ik hoop dat mensen meenemen: dat ze alle kanten opgeslingerd worden.”
De waardering van lezers is voelbaar, zowel online als op boekmarkten. De boekenwereld voelt voor haar als een warm bad. “Op Instagram en op markten leg je echt verbinding met lezers, en je ontmoet de mensen achter de recensies. Dat vind ik prachtig.”
De stap naar publiceren: van stil geheim naar warm bad
De weg van de bureaulade naar de boekhandel vraagt lef. Het spannendste vond ik dat bekenden het zouden lezen. “Onbekenden, oké, maar mensen die je kent? Dat is next level. Ik hield het lang voor mezelf. Toen de eerste reacties kwamen, voelde ik me gedragen. Nu vind ik niet alleen schrijven, maar ook uitgeven leuk; dat had ik nooit verwacht.”
De cijfers en feiten liegen er niet om: vijf delen, paperbacks bij Oorts Publishing, luisterboeken bij Lind & Co, beschikbaar via alle bekende boekhandels en bibliotheken, en De donkerste nacht is inmiddels in de derde druk.
Loslaten en opnieuw beginnen
Na vijf delen sloeg Chloë een nieuwe weg in. “Je kent je personages door en door, je wéét wat ze zouden doen. Nieuwe personages moet je opnieuw leren kennen. In het begin voelde het een beetje als verraad aan Kate en Sophie. Maar nu staat het verhaal; ik zit in de fase van schrappen, schaven en herschrijven. Deze personages hebben hun weg naar mijn hart gevonden. Na een drukke werkdag de waan van de dag achterlaten en je eigen fictieve wereld instappen, heerlijk. Nu is het nog alleen van mij; straks deel ik het met de wereld en vind ik het vast weer doodeng.”
Voor de jonge Chloë: “Gewoon doorgaan, het komt goed.” Het mooiste advies aan haar vroegere zelf is even eenvoudig als waar. “Vroeger had ik nooit durven zeggen dat ik schrijver wilde worden; dat leek ongrijpbaar. Nu moet ik mezelf nog dagelijks in mijn arm knijpen. Er was wel een stevige schop onder de kont voor nodig,” lacht ze. “Je hebt altijd een beetje support nodig.”
De Kate & Sophie-reeks van Chloë van Silfhout telt vijf delen en is volledig verkrijgbaar als paperback (Oorts Publishing) en als luisterboek (Lind & Co), via alle bekende (online) boekhandels en in de bibliotheek. De serie opent met De donkerste nacht (Kate & Sophie 1), gevolgd door Vrienden van vroeger (Kate & Sophie 2) en Kogel door de kerk (Kate & Sophie 3). Daarna verschijnen Slapende honden (Kate & Sophie 4) en het slotstuk Op het lijk geschreven (Kate & Sophie 5). In deze romantische thrillers staan twee sterke hoofdpersonages centraal die (balancerend tussen goed en kwaad) vriendschap, verlies, liefde en beklemmende spanning met elkaar verweven.
Wie Chloë ontmoet, ziet meteen dezelfde bezieling waarmee ze peuters geborgenheid geeft, terug in haar boeken. “Wat ik schreeuw lijkt niet slecht, maar wat ik schrijf ben ik echt. Zo kan ik een beetje van de wereld aan”, van Acda en De Munnik, staat op haar site als stil motto. Misschien is dat de kern van haar oeuvre: verhalen als schuilplaats, spanning als katalysator, liefde als anker. In de wereld van Chloë van Silfhout is dat geen zoet sentiment, maar een belofte die juist door tegenslag glanst. Dat maakt haar vervolg en al haar talent iets veelbelovends!
Reactie plaatsen
Reacties