Er zijn van die makers bij wie ambacht en menselijkheid naadloos in elkaar klikken. Bij Mireille van Yperen is dat in alle opzichten zichtbaar. Sinds november 2003 is zij betrokken bij DTP-hulp, haar studio voor grafische vormgeving, illustratie en webdesign. Met meer dan 25 jaar ervaring vertaalt ze ideeën naar sprankelend, technisch perfect werk; van logo en huisstijl tot boekontwerp, prentenboeken en WordPress-sites. Dat voel je in alles wat ze aangaat.
De opkomst van internet
De route naar dat veelzijdige vakmanschap begon analoog. Mireille studeerde in 1995 af aan het Grafisch Lyceum Rotterdam, in een tijd waarin internet nog geen vanzelfsprekendheid was. “Eigenlijk ben ik in 1995 van school gekomen van het Grafisch Lyceum in Rotterdam, en toen hadden we nog geen internet. Ik ben echt heel oud,” lacht ze. “Zelfs op school werkten we eigenlijk nog niet zo veel met computers. Het was heel veel handwerk: maskers snijden, werken met belichtingskasten; ontwerpen met de hand.”
Dat veranderde snel wanneer een reclamebureau haar vroeg: “Toen vroegen ze: ‘Wil je websites gaan bouwen?’ En ik dacht echt: ‘websites, wat zijn dat? Ik heb nooit van gehoord, en wat is internet?’ Er waren ook geen opleidingen voor. Samen met een collega hebben we gewoon de HTML-codes geleerd, ontdekt. En van daaruit zijn we zelf gaan bouwen.”
Een tijd van rust en een vak dat mensen verbindt
Mireille herinnert zich de wereld voor het ‘altijd online zijn’ wereld van vandaag de dag. “Soms verlang ik nog wel terug naar die tijd, omdat het gewoon veel rustiger was. Minder prikkels, minder wereld continu om je heen. Het was kleiner en minder intens dan nu.”
Social media ziet ze dubbel: handig voor contact, maar soms hard. “Social media verhardt de wereld. Ik bedoel, iedereen heeft zijn mening klaar zonder te kijken wat er achter iemands verhaal zit. Het wordt er eerlijk gezegd niet leuker op.”
Juist daarom werkt ze relationeel, om echte verbinding. “Ik zeg vaak op social: heb je een vraag? Stuur me een DM. Misschien kan ik je even snel helpen. Mensen denken dan snel aan een factuur, maar ik help graag. Als het vijf minuten werk is en iemand is er blij mee; prachtig toch? Vlak voor een ontwerpproces wil ik meestal eerst via Zoom een gesprek. Iemand vertelt over het boek, project of logo en ik krijg gelijk een gevoel van wat hij of zij wil uitbrengen. Een heleboel ontwerpers werken volgens het boekje: gesprek, aantekeningen, offerte, dan pas aan het werk. Ik merk dat bij mij het creatieve proces meteen begint te borrelen. Bij klanten wil je het enthousiasme delen. Dan wordt het ook een beetje jouw project, en daardoor voelt het nooit als werken.”
Werk dat de wereld rondgaat
De impact van haar werk is tastbaar. “Twee weken geleden heb ik een boekcover afgemaakt voor een boek in Australië. Mijn werk ligt over de hele wereld. Ik heb voor bedrijven in China, UK, Amerika ontworpen. Als je daarbij stilstaat, best wel impressive. Als iemand zegt: ‘De kinderen vonden de illustraties geweldig’, dan smelt ik. Dat is toch waarom je dit doet?”
De reviews op haar site beamen dat precies: meedenken, doorvragen, schetsen die raak zijn, een eindresultaat dat verwachtingen overtreft, en een soepele, menselijke samenwerking; ook met auteurs die hun allereerste boek maken.
Wat is goed ontwerp? Voor Mireille is het helder. “Een goed ontwerp spreekt de doelgroep aan.”
Smaak is persoonlijk, maar doelgerichtheid is leidraad. Ze onderzoekt wat de doelgroep raakt, niet enkel wat een opdrachtgever mooi vindt. “Voorheen ging ik mee in ‘wat zíj mooi vinden’. Nu vraag ik: wat vindt jouw doelgroep mooi? Dat is het belangrijkste. Mensen weten vaak wat ze niet willen, dat kunnen ze feilloos vertellen. Wat ze daarentegen wel willen is lastiger. Met vragen over het doel, de doelgroep en de bedoeling maak ik wat zij in hun hoofd hebben, en wat bij hun doelgroep past.”
Ondernemen is volhouden en blijven leren
Mireille bouwde DTP-hulp in weerbarstige omstandigheden. Wat haar overeind hield? “Doorzettingsvermogen, niet opgeven, blijven leren en blijven luisteren. Nu zie je weer een nieuwe golf met AI. Wie blijft staan en wie valt om? Je moet meegaan op die golf en kijken: hoe ga ik dit overleven? Je blijft leren.”
Over AI is ze helder: “Het is veel, een tsunami aan informatie. Dit is een chaotisch hoogtepunt; het wordt straks rustiger. We komen er niet meer vanaf. Vechten ertegen heeft geen zin. Zie het als een tool.”
En de markt? Ook daar heeft ze vertrouwen in. “Veel mensen zeggen: ‘Ik wil gewoon iemand die er verstand van heeft.’ Niet iedereen wil prompts leren of met generators spelen, mensen moeten hun eigen werk doen. Degene die sterk staan, blijven staan.”
Wie vandaag contact opneemt met Mireille, krijgt meer dan een mooie voorkant. Ze is net zo thuis in druktechniek en DTP als in beeld en taal. Brochures, flyers, magazines, catalogi, boekontwerp (binnenwerk en cover), prentenboeken, logo & branding, en helder webdesign in WordPress. Ze levert drukklare bestanden die exact doen wat ze moeten doen, en websites die klanten zelf eenvoudig bijhouden; creatief en praktisch. Creatief vormgegeven, technisch perfect. “Ik tover ideeën om tot sprankelend design; persoonlijk, creatief en helemaal van nu,” schrijft ze. “Dankzij mijn technische kennis komen jouw bestanden perfect de deur uit. Met WordPress maak ik een mooie én makkelijke site die jij zélf kunt bijhouden.”
Mireille is de zeldzame ontwerper die luistert als een redacteur, voelt als een schrijver, tekent als een illustrator en bouwt als een ontwikkelaar. Ze werkt met je, niet naast je. Ze luistert eerst, stelt de juiste vragen, denkt mee, en zet daarna door; tot het klopt, voor jou en je doelgroep. “Een goed ontwerp spreekt de doelgroep aan. Luisteren is alles, en ik blijf creëren.”
Reactie plaatsen
Reacties