Authenticiteit en muzikale passie geven Maria Catharina de meest krachtige potentie

Gepubliceerd op 2 mei 2025 om 12:00

Maria Catharina, ook wel bekend als Marlies Kempe-Schuitemaker, is een bron van pure inspiratie en een schitterend voorbeeld van wat het betekent om volledig jezelf te zijn. Haar vermogen om haar eigenheid en innerlijke kracht naar buiten te brengen, maakt haar een voorbeeld voor iedereen die droomt en durft. Marlies is een zangeres die muziek niet alleen vertolkt, maar belichaamt. Elk optreden is voorzien van bezieling en brengt het publiek naar nieuwe emotionele hoogten. Zij weet hoe ze een diepgaande connectie kan maken met haar luisteraars en nodigt hen uit om samen met haar een muzikale reis te maken. Dat liet ze eerder zien in Idols, en tegenwoordig in de rockopera Magoria. Wanneer ze spreekt over muziek, zie je haar bevlogenheid; het is diezelfde bevlogenheid die haar naar ongekende hoogten leidt. Foto's Hans van Eijsden (links) & Freddie van ter Beek (rechts)

Verder als Maria Catharina

Toen Marlies ervoor koos om zich als artiest voortaan Maria Catharina te noemen, nam ze een moedige beslissing. “Ik wilde me heel graag profileren als een stoere rockzangeres,” vertelt Marlies. “Mensen verwachtten van mij als Idols deelneemster een bepaald repertoire, maar mijn hart lag in de rockmuziek.” Door haar naam aan te passen, waardoor ze niet meer ‘Marlies-van-Idols’ heette, kwam ze los van een oud label. Marlies beseft hoe cruciaal Idols was voor haar persoonlijke en professionele groei, maar bleef trouw aan haar eigen weg en visie. Dat je meer bent dan één bepaalde gebeurtenis, juist dát kan je veel verrijking geven.

Haar eerdere optredens

Haar liefde voor muziek ontstond al in haar vroege jeugd, wat al zichtbaar was tijdens haar optreden in Muilen dicht, een show van Paul de Leeuw, toen ze slechts 12 jaar oud was. Vanaf het moment dat zij voor het eerst op het podium stond, wist ze het zeker. “Ja, dat was echt heel leuk! Er werd bij ons thuis sowieso veel gezongen en als klein meisje zat ik in het kerkkoor. Mijn moeder kon heel goed zingen en later speelde mijn broer gitaar. Toen ik 12 was, speelde mijn broer in een schoolband en Paul de Leeuw had toen een programma waarin steeds een andere Nederlandse schoolband het intro en nog een nummer tijdens de uitzending. Zijn band had geen zangeres, maar als tweede nummer moest de tune van ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ gezongen worden, en toen zei mijn broer: ‘Oh, maar mijn zusje kan wel zingen’. Dus ja, daar stond ik dan als 12-jarig meisje, maar ik vond het geweldig!"

Deelname aan Idols 2

Marlies brak uiteindelijk door bij het grote publiek met haar deelname aan het tweede seizoen van Idols. “Iemand anders had het online inschrijfformulier opengezet en zei ‘dit moet je even invullen’, ik wist niet eens waar het voor was. Opeens stond er ‘Bedankt voor je inschrijving bij Idols’. Ik dacht dat ik er nooit meer iets van zou horen, tot ik werd uitgenodigd om auditie te doen. Op de eerste dag dat je auditie doet, staan er eerst mensen van de productie voor je, dus nog niet de echte jury. Ik zong toen Love van Anouk. Eerst twijfelden ze over mij, en toen zong ik als tweede liedje I Can't Explain van K-otic, dat was wel grappig. Het was het eerste nummer wat in me op kwam op dat moment. Het lukte me om over die eerste horde te komen, maar ik had me voor de eerste auditie nogal aangepast aan wat ik dacht wat men wilde zien. Ik had mijn haar bijvoorbeeld gewoon donkerblond gemaakt, terwijl ik in die tijd best alternatief was. Toen ik doorging besloot ik dat ik dan wel als mezelf zou gaan. Ik verwachtte dat daarmee het schip zou stranden, maar ik plaats daarvan eindigde ik tijdens de workshopronde op de eerste plek met een groot percentage aan stemmen, dus toen ik hoorde dat ik door was naar de liveshows, was ik helemaal onderste boven. Het proces in de liveshows was vrij intens; je ging op vrijdag al heen, doordeweeks moest je een filmpje opnemen voor het intro en je moest de hele week je nummer repeteren. Ik bereikte uiteindelijk de kwartfinale van de liveshows en eindigde bij de laatste vier kandidaten. Het is gewoon magisch hoe uniek die kans is dat je dat mag meemaken! Ik heb eigenlijk zoveel van wat ik bereikt heb, en waar ik nu sta, aan Idols te danken.”

Aniday, en de aanloop naar nieuwe ontwikkelingen

Hoewel haar deelname veel voor haar carrière heeft betekend, bleef ze gedreven door haar liefde voor rockmuziek. Dit resulteerde in de oprichting van haar rockband Aniday, waarmee ze haar echte muzikale stem vond. Aniday markeerde een belangrijk hoofdstuk in haar carrière en haar leven. “Ik hield audities voor een nieuwe drummer en hij zei: ‘Ik vind je goed, maar je hebt meer en betere nummers nodig. Ik ken wel iemand, en ik stel je voor aan iemand die vast nummers voor jou wil schrijven.’ Dus gingen we naar Leusden, waar hij mij voorstelde aan Robby Valentine. Ik kende Over and Over Again wel van de radio, maar verder niet. Robert ging toen voor mij schrijven en dat waren echt super goede nummers. Hij kon erg goed schrijven en meteen die sound erin verwerken. Ik dacht: ‘Oh, wat gaaf!’ Toen het repertoire stond en we daar een paar keer mee hadden opgetreden begon ik last te krijgen van mijn geuzennaam ‘Marlies-van- Idols’. Ik besloot mezelf voortaan te profileren onder mijn volledige naam: Maria Catharina en de band doopte ik om tot Aniday. “Ik had voor mijn gevoel destijds een heel coole rockband en voelde veel potentie.”

Maria & Valentine! Foto: Marc van Peski

Verrijkingen met meerdere nieuwe uitdagingen

2023 deed Maria Catharina mee met Better Than Ever en bracht ze het album Born to Die uit. Daarnaast toont Marlies haar indrukwekkende veelzijdigheid in Valentine’s Tribute to Queen, bij Valentine, en de rockopera Magoria. Haar vermogen om diepgaande en complexe personages te vertolken, zoals haar rol als slechterik in een nieuwe rockopera, toont een veelzijdigheid die zeldzaam is.
“Ik ben natuurlijk heel trots dat Born to Die mijn naam draagt en dat ik het mag uitbrengen, en dat ik zo'n geweldige band heb die mij daarin ondersteunt!”, vertelt Marlies uit pure dankbaarheid. “Vlak voor de eerste lockdown, in 2019, bracht gitarist en componist Mark Bogert een rockopera uit over Jack the Ripper. Ik ben daarin een van de prostituees, de laatste die wordt vermoord: Mary Jane Kelly. Samen met Inge Rijnja, ook een geweldige zangeres die bovendien ook bij mij in de band zit als backingvocaliste en die samen met mij backingvocaliste is bij Valentine, zingen wij als dames van lichte zeden over hoe vreselijk bang we zijn voor Jack the Ripper en dat hij echt gevonden moet worden voordat het te laat is.
De tweede rockopera van Magoria gaat over een huis dat bewoond wordt door geesten. En daarin speel ik de boze geest. Dit keer ben ik dus niet het slachtoffer, maar juist de slechterik. Het is zo leuk om dat te spelen en om mij daarin in te leven. Mijn personage wilde heel graag samen met haar man een kindje, maar dat is helaas niet gelukt. Dan komt er een gezin met een klein kindje in dat huis wonen en smeed ik een plan. Het is mijn bedoeling om de man des huizes verliefd op mij te laten worden. Ik verschijn aan hem zoals ik eruitzag voordat ik doodging, dus niet als een eng spook. Hij wordt verliefd op mij en ik beloof hem het eeuwige leven met mij in de twilightzone, op voorwaarde dat hij zijn dochter meeneemt. Tegen mijn man zeg ik ondertussen: ‘Als hij eenmaal dood is en wij dat kind hebben, kan hij opzouten.’ Het is echt superleuk om eens zo’n rol te spelen. Dat vind ik dus heel gaaf.
Het voelt ook geweldig om deel uit te maken van zo'n leuk team, want we dragen het echt samen. Iedereen is zo goed in zijn rol. Dat sluit ook aan bij wat jij vroeg: hoe gaaf is het om iets van jezelf te hebben? Ik ben er ontzettend trots op, dat ik daar onderdeel van uitmaak. Het is natuurlijk weer een hele andere manier van optreden,” zegt ze met een sprankelende glimlach.
Haar betrokkenheid bij Magoria laat zien dat haar talent grenzeloos is, zowel wat betreft haar vocale vermogen als haar acteertalent. Het publiek kan zich telkens opnieuw verheugen op een emotioneel, intens en verrassend optreden.

Hier zien we haar optreden bij Magoria en in Valentine's tribute to Queen. Foto': Ellis Mulder & Freddie van ter Beek

Trouw blijven aan jezelf

Wat zou Marlies nu tegen haar jongere zelf zeggen? Haar boodschap is duidelijk en krachtig: “Luister naar je gevoel, want energie liegt niet.” Ze benadrukt hoe belangrijk het is om altijd trouw te blijven aan jezelf, zelfs wanneer dit moeilijk of uitdagend is: “De eerlijkheid naar jezelf toe is het belangrijkste.”
De voorstellingen van Maria Catharina zijn unieke ervaringen gevuld met energie, passie en authentieke expressie. Haar krachtige stem, haar charisma en haar persoonlijke verbinding met het publiek maken elk optreden onvergetelijk. Marlies is een bron van inspiratie en moed, iemand die haar publiek aanspoort om dromen waar te maken en altijd zichzelf te blijven, zoals zij zichzelf is. Met haar inspirerend talent en aanwezigheid nodigt Maria Catharina iedereen uit om getuige te zijn van een onvergetelijke reis, waarbij ze haar ziel met open armen en een stralende glimlach deelt. Uit haar eigenheid en muzikale magie ontstaat een grenzeloze inspiratie!

Wil je Maria Catharina live bewonderen? Ga dan naar onderstaande links, en kies uit de volgende optredens!

3 mei  - Valentine’s Tribute to Queen – The Cube – Boskoop
https://www.facebook.com/events/560821323591868

1 juni  - Valentine’s Tribute to Queen – Flexiforum – Kerkrade
https://www.facebook.com/events/471184052650346

14 juni  - Valentine’s Tribute to Queen – Retrock – Waalwijk
https://retrock.nl/valentine/

 

20 september – Maria Catharina – G.A.R.F. – Luik, België
https://fb.me/e/3YXBT8djA

 

10 oktober – Magoria – De Willem – Papendrecht

18 januari 2026 – Robby Valentine – Ravi Live – Madrid (Spanje)

Foto's: Marc van Peski

Reactie plaatsen

Reacties

Marianne Hemmelder
5 dagen geleden

Geweldig stuk. Je bent een kanjer.