Zangeres en stemactrice Jannemien Cnossen schittert bij het uiten van haar zangklank

Gepubliceerd op 4 november 2021 om 08:30

Al 23 jaar schittert Jannemien Cnossen tijdens de tournees met Herman van Veen. Muziek is haar passie, en zij straalt haar passie uit in zowel haar vrolijkheid als in het uitvoeren van haar prachtige zang! Jannemien is veelzijdig, en dat heeft ze de afgelopen jaren laten zien. Naast zingen kan ze ook stemacteren. Stella uit Winx Club, Professor Juniper uit Pokémon, Megara uit Hercules; dat zijn drie voorbeelden uit een grote hoeveelheid personages die zij heeft ingesproken. Wat maakt zingen en stemacteren haar passie? Dat kan ze op een mooie en prachtige manier vertellen. © bovenstaande afbeelding: Janetta Verheij.

Afgestudeerd met Jazz Zang aan het conservatorium

Binnen Jannemiens familie stond muziek veelal centraal. Niet vreemd als beide ouders ook artistiek zijn. “Mijn vader was musicus; een pianist en organist, maar hij werkte ook in het theater,” vertelt Jannemien. “Mijn moeder is actrice, met name stemactrice. Zij spreekt soms nog steeds stemmen in, maar zij is voornamelijk bekend geworden vanwege de stem van Pippi Langkous. Hierdoor waren deze elementen altijd thuis te vinden. Toen ik zeven jaar was, begon ik met vioolspelen. Later op mijn 17e ontdekte ik de Jazz Zang, en vanaf dat moment ben ik ook Jazz Zang gaan studeren. Dat was niet alles, want na een aantal jaar werd ik ook toegelaten tot de voorstelling van Mini & Maxi genaamd Scherzo. Dat was het moment om een van mijn hoofdvakken te laten vallen, namelijk viool. Toch ben ik altijd viool blijven spelen, maar ben ik uiteindelijk afgestudeerd met Jazz Zang aan het conservatorium.”

“Toch voel ik mij meer een zangeres die ook viool speelt”

In de tijd dat Jannemien haarzelf als zangeres en op het gebied van vioolspelen wilde ontwikkelen, had ze uiteraard diverse inspiraties die op haar pad kwamen. “Liza Minnelli was vroeger een groot voorbeeld voor mij. Ik wilde daardoor ook op grootse en theatrale wijze zingen. Sarah Vaughan is ook fantastisch, en ook een voorbeeld voor wat betreft mijn Jazz Zang. Er zijn veel mensen die mij op het gebied van vioolspelen enorm hebben geïnspireerd, zoals bijvoorbeeld Itzhak Perlman. Ergens heb ik altijd wel geweten dat ik niet de ambitie had om een virtuoos solovioliste te worden. Mijn ambitie lag op dat moment bij het zingen. Ik had op dat moment al een CD gemaakt, maar ik vind het natuurlijk nog steeds leuk om viool te spelen. Toch voel ik mij meer een zangeres die ook viool speelt.”

Een mooie tijd bij Mini & Maxi

In 1992 werd Jannemien gevraagd voor de voorstelling Scherzo van Mini & Maxi. Echter, deze show werd een jaar uitgesteld, dus werd deze gespeeld van 1993 tot en met 1997. “Ik zat bij de buurjongen van Mini, gespeeld door Karel de Rooij, in de klas,” herinnert Jannemien zich. “Hij tipte mij door te vertellen dat zijn buurman op zoek was naar vrouwen die meerdere instrumenten bespeelden. Als eerstejaars aan het conservatorium twijfelde ik heel eventjes, maar besloot er toch voor te gaan. Daarbij, theater leek mij super tof! Na mijn auditie hebben ze mij aangenomen. Ook mijn ouders adviseerden mij om deze stap te zetten, want het is een enorm grote ervaring die je niet meer zal vergeten. Uiteindelijk speelde ik vier seizoenen mee, dus tijdens mijn studie kwam dat er ook nog bij. Het was een geweldige tijd, en ik heb enorm veel geleerd. Hierdoor wist ik wat het inhield om op tour te gaan en om een theaterprogramma te maken. In die tijd heb ik enorm leuke mensen ontmoet: Jos Thie als regisseur, Barrie Stevens als choreograaf, Karel de Rooij en Peter de Jong en ik heb daar ook mijn man ontmoet.”

Een nieuwe prachtige uitdaging bij Herman van Veen

Bij Mini & Maxi zou het zeker niet blijven. Gelijk na die periode kwam er iets nieuws op Jannemien haar pad, iets wat ze overigens nog steeds doet. “Nadat ik mijn viool na Mini & Maxi al aan de wilgen had gehangen, zocht Herman van Veen een violiste. Daar zei ik natuurlijk ja tegen! Bij Herman thuis deed ik de auditie, alhoewel; doordat ik wat aan de vroege kant was, vroeg ik of ik wat kon inspelen. Op dat moment wist hij het al; ik zou mee gaan op zijn tournee, terwijl ik nog moest auditeren. De eerste tour was in Duitsland, en reisde ik met de trein naar Stuttgart en naar Frankfurt. Normaal gesproken doe je auditie voor een nieuw programma. Bij Herman loopt zoiets tijdens een tournee door elkaar heen, en dat was dus bij mij ook het geval. Sinds 1998 ben ik daar begonnen, dus op dit moment ben ik er al 23 jaar.”

23 jaar alweer! In die 23 jaar tijd maak je heel wat mee, en ga je ook groeien natuurlijk. “Op het moment dat ik bij Herman speelde, was ik nog jong en bereikte ik op dat moment al veel; afstuderen en een eigen CD maken. Bij Herman heb ik veel vakmanschap geleerd; de manier van liedjes interpreteren en de energie ervaren die altijd bij hem aanwezig is, maar ook de ambitie om altijd beter te worden. Zelf leer ik vooral veel van zijn manier van zingen en spelen, aangezien hij enorm muzikaal is. Dat is altijd wel belangrijk om zoiets van dichtbij mee te maken als je met hem optreedt. Natuurlijk heb ik ook hem zien groeien.”

Deze ervaring heeft Jannemien nog meer kennis en vaardigheid gegeven, goed bezig!

Eerste ervaring als stemactrice: Disneyfilm Hercules

Via-via werd Jannemien benaderd om voor het eerst aan de slag te gaan als stemactrice. Vanaf dat moment zou er een nieuwe wereld voor haar opengaan. “Als kind heb ik zo nu en dan voor hoorspelen en schooltelevisie ingesproken. Op een dag werd ik gevraagd om auditie te doen voor de Disneyfilm Hercules. Kort daarvoor was ik op televisie geweest bij Paul de Leeuw, en daar had ik iets gezongen. De regisseuse kende mijn moeder, en zij vroeg aan haar of ik het niet leuk zou vinden om auditie voor die film te doen. Na mijn auditie was het officieel een feit dat ik het personage Megara (Meg) mocht inspreken. Op dat moment was ik nog vrij onervaren op dat gebied, maar voor zo’n film heb je de tijd om jezelf daarin te ontwikkelen. Dat was een mooie gelegenheid om het te doen, en ook het begin van een mooie ontwikkeling op een ander vlak dan dat ik gewend was. Binnen twee jaar kreeg ik meerdere opdrachten. Alles was enorm leuk, en ging mij goed af. Verder heb ik de rol van een moeder gespeeld in de films Inside Out, Toy Story en Frozen. Ook bij Frank & Frey 2 en Mulan 2 heb ik een grote rol ingesproken, evenals bij The Good Dinosaur. Zo heb ik gedurende de tijd in veel films wat in kunnen spreken, en sinds 15 jaar regisseer ik ook en maak ik castings voor films en series. Fantastisch om dat allemaal met mijn muziekcarrière af te wisselen!”

Het personage Stella uit Winx Club

Het moet ergens rond 2004 zijn dat Nickelodeon met een nieuw programma op de proppen kwam: Winx Club. Dit programma, dat gaat over een groep feeën in een magische wereld, groeide al snel uit tot een populaire serie dat haar weerga niet kent. Jannemien werd gevraagd om een van deze feeën in te spreken: Stella. “Stella houdt zich veelal met mode en stijl bezig, en is denk ik ook de hyper van het hele Winx-gezelschap. Buiten dat is ze altijd vrolijk en spontaan, met een sprankeltje pittigheid erin. Ze gaat qua emoties alle kanten op.

Ik weet nog dat ik begin 30 was toen Winx Club begon,” vertelt Jannemien. “Op dat moment sta je er niet bij stil dat je jaren later nog steeds voor datzelfde programma gaat inspreken. Dus wat mij betreft mag het weer gaan beginnen als ze met een nieuw seizoen gaan komen! Vooraf weet je ook niet dat het zo populair zou worden. Je begint ergens aan, en ineens groeit de grote mate aan populariteit. Het is alweer een tijdje geleden dat ik Winx Club heb ingesproken.”

Enorme passie voor zingen en stemacteren

Zoals hierboven is weergegeven: Jannemien is veelzijdig. Voor zowel zingen als stemacteren heeft ze een enorme passie. In hoeverre verhouden deze twee bezigheden zich met elkaar, ten opzichte van haar? “Stemacteren en zingen zijn twee elementen die heel dicht bij elkaar liggen,” veronderstelt Jannemien. “Het is wellicht zo dat ik veel rollen binnen het stemacteren heb gekregen omdat ik zing. Die combinatie is heel mooi om te zien, dat je ook mag zingen tijdens dat soort producties. Qua optreden is het heel wat anders; namelijk zingen voor een groot publiek. Dat geeft mij denk ik het meest een vrolijk gevoel. Stemacteren is op een andere manier heel erg leuk, namelijk door in de rol van een ander te kruipen. Alles wat met de stem te maken heeft is mooi. Die combinatie is niet weg te denken.”

Tip voor toekomstige stemacteurs

Inmiddels heeft Jannemien heel wat personages ingesproken. Wat zou zij anderen, die de ambitie hebben om stemacteur te worden, voor tips kunnen geven? “Het belangrijkste is dat je goed kan acteren,” vertelt Jannemien. “Dat houdt niet alleen in om een stemmetje te kunnen doen, want je moet ook kunnen spelen en inleven in een personage. Het moeilijke is dat je zoiets niet thuis even makkelijk kan oefenen. Eerlijk gezegd moet je het geluk hebben dat je de kans krijgt in een studio om kilometers te maken, door middel van auditie te kunnen doen zodat een regisseur in je zou willen investeren. Ik denk als je genoeg talent hebt, dat het je gaat lukken. Het talent wordt altijd opgepikt. Ook niet onbelangrijk; zorg dat je uitgeslapen bent en met een heldere blik de studio op tijd binnenkomt. Kijk en luister ook vooral naar andere mensen die stemacteren, zodat je ook weet wat de ins en outs zijn en wat het zoal inhoudt.”

Mooie woorden voor een fantastische zangeres die al enorm veel heeft bereikt. Daar blijft het ook absoluut niet bij, want qua zingen en performen zal Jannemien alleen maar door blijven groeien, stappen maken, mensen laten genieten en zeker ook inspireren met het feit dat er veel mogelijkheden liggen als je wilt gaan voor waar jouw passie ligt!

Dit zegt al heel veel; passie, uitstraling, enthousiasme gecombineerd met enorm veel talent en veelzijdigheid!

Reactie plaatsen

Reacties

Mariet Elsinghorst
2 jaar geleden

Wat een mooi artikel Jannemien.
Hart groeten van ons