Inzet en hard werken wordt beloond, een fantastische verrijking voor Liesbeth Rood

Gepubliceerd op 29 juni 2023 om 09:00

Sinds 2017 maakt Liesbeth Rood locatietheater in en over bijzondere plekken in Haarlem en Noord-Holland met Theatergroep Lava. Theatergroep Lava doet ze samen met Marije Scheerder en Jiske Gunkel, en inmiddels hebben zij 12 verschillende voorstellingen gemaakt. Dat is niet het enige mooie initiatief waar Liesbeth zich mee bezighoudt. Ook werkt ze sinds 2007 voor Theater A La Carte. Daar maken ze voorstellingen op maat, vaak in bedrijven en instellingen. Liesbeth heeft zich altijd ingezet om verder te komen, om theater toegankelijker te maken en om voor enorm veel vermaak te zorgen. Haar effort en hard werken leidt tot mooie creaties, waarbij ze zowel zichzelf als haar naaste collega’s een enorme verrijking geeft!

Al van jongs af aan op het podium willen staan

Liesbeth komt uit een creatieve familie. Haar moeder zat in de plaatselijke operettevereniging in het dorp waar ze woonden, en haar vader zat bij de lokale theatervereniging. “Als er een kind nodig was, dan werd ik omgekleed en speelde ik zodoende op het podium,” weet Liesbeth mij te vertellen. “Daarnaast deed ik toen ik vier jaar was al aan ballet. In het dorp waar ik woonde werd heel veel aan theater gedaan, en daardoor voelde ik mij heel gauw thuis op het podium.”

Hierdoor werd de keuze al snel gemaakt. Liesbeth kon zich niets anders indenken. “Ik wilde heel graag spelen en op het podium staan, en daardoor kon ik ook niets anders bedenken van wat ik nou echt wilde doen. Daarbij had ik het geluk dat het zo jong in mijn leven werd aangeboden. Ik ben mij ook gaan aansluiten bij jongeren toneel en heb ik lessen gevolgd, en zodoende steeds meer geleerd en moed verzameld om audities te doen.”

Van achter de schermen productiewerk verzorgen tot zelf spelen en maken

Het werd voor Liesbeth steeds geweldiger om door te groeien in het theater. Tijdens haar laatste jaar liep ze stage, en Theatergroep De Kern wist wel raad met haar. “Theatergroep De Kern zocht iemand om een rol over te nemen van een actrice die zwanger was,” vertelt Liesbeth. “Dat werd ik niet, want het werd door iemand anders overgenomen. Echter, ze kwamen wel naar mij toe voor de volgende voorstelling. Dat leek een geschikte rol voor mij. Daardoor werd de voorstelling Een hechte samenzwering mijn eerste rol in een grote theaterproductie, want eerder deed ik wel achter de schermen het productiewerk. Dit was voor het eerst dat ik mij op het grote podium bevond voor een professionele theatergroep. Datzelfde jaar ging ik met mijn afstudeervoorstelling op pad. Sinds 2001 heb ik dus zelf voorstellingen gemaakt en geschreven; dat kan zijn voor Kinderboekenweek of Sinterklaas. Ook ging ik meespelen in een afstudeervoorstelling van een klasgenoot van mij; een voorstelling voor mensen die de Nederlandse taal niet spraken en dus een cursus of een NT2 opleiding volgen. Van daaruit zijn we gevraagd om filmpjes te schrijven. Vanaf dat moment heb ik altijd gemaakt en gespeeld.”

“Je zou je goed moeten kunnen verdiepen in hoe je een voorstelling zo goed mogelijk kan verkopen”

Niet alleen in het kader van maken en spelen kreeg Liesbeth de nodige input mee. Op een ander gebied heeft ze zoveel weten uit te pakken, vandaag de dag nog steeds. “Wat ik aan de opleiding Amsterdamse Theater Academie zo goed vond, is dat we in het laatste jaar ook lessen kregen in hoe je jouw project verkoopt,” veronderstelt Liesbeth. “De kans dat je aangenomen wordt bij een groot gesubsidieerd theatergezelschap is in Nederland heel klein. Daardoor moet je vooral zelf ondernemen, en we kregen een soort pilot bij onze opleiding om je locaties te kunnen vinden of je tour te plannen. Achteraf heb ik daar enorm veel van geleerd, en ook om het te doen. Je zou je goed moeten kunnen verdiepen in hoe je een voorstelling zo goed mogelijk kan verkopen.”

Wat betekent theater eigenlijk voor Liesbeth? We weten dat zij er enorm in opgaat, maar hoe ziet zij theater en hoe wil ze dat vormgeven? “Voor mij begint theater maken met het vertellen van verhalen, niet de vormgeving of de plek. Verhalen vertellen kan overal, juist in huiskamers of andere plekken. Hierdoor bereik je mensen die niet veel naar theater gaan. Hierdoor zie je meer mensen die meer van theater gaan houden, en ik vind het tof om op deze manier theater breder te maken.”

Theater A La Carte

Alweer 16 jaar is Liesbeth onderdeel van Theater A La Carte. Dat heeft haar nog veelzijdiger gemaakt, en zeer talentvol zoals zij nu theater kan maken. “Je leert door zo’n concept als Theater A La Carte snel werken. Door bezig te blijven en veel te doen, word je steeds effectiever. Je hebt kunst voor de kunst, en kunst in opdracht van; ter lering en vermaak. Theater A La Carte is zeker van die laatste categorie, en dat ben ik ook wel zo. In mijn eigen voorstellingen wil ik iets vertellen; hoe ik over bepaalde zaken denk en dat mensen ervan kunnen leren. Ik leer bijvoorbeeld van Welmoed de Graaf en van andere collega’s. We spelen nu een voorstelling genaamd Tulipa, welke gaat over de geschiedenis van de tulp. Die heb ik in opdracht gemaakt voor een geschiedenispark over de tulp. Op dat moment proberen we het verhaal naar het nu te halen. De wens die mensen vroeger met tulpen hadden, was om er enorm rijk van te worden; dat jij net die ene tulpenbol hebt die je rijk kon maken. Dat soort wensen zijn nog steeds actueel: met de bitcoin, aandelen en opties. Iedereen wil nog steeds heel rijk worden, waarbij gebalanceerd wordt tussen de juiste keuzes. Bij ons rijst dan de vraag waar die behoeften vandaan komen. Daar is de voorstelling door tot stand gekomen. Dat soort theater maken houdt dus ook in dat je naar mensen moet luisteren en met ze in gesprek moet gaan. Door goed te luisteren van de opdracht van bedrijven, kan je komen tot een interessante voorstelling; om zo theatraal uit te werken.”

Bijzonder om te zien dat Liesbeth middels zo’n mooi concept is gegroeid, en zoveel voordelen van Theater A La Carte heeft ondervonden.

Het ontstaan van Theatergroep Lava

Een tijdje heeft Liesbeth gespeeld voor theaterproducent De Koning Speelt. Juist door deze tijd houdt ze zich vandaag de dag bezig met Theatergroep Lava, waar Liesbeth samen met Marije Scheerder en Jiske Gunkel onderdeel van is “We hebben met De Koning Speelt vier voorstellingen gemaakt voor NT2 studenten,” herinnert Liesbeth zich. “Dat is dus Nederlands als tweede taalverwerving. Ook hebben we twee voorstellingen gemaakt voor mensen die op latere leeftijd leren lezen en schrijven. Tegelijkertijd hebben we vier televisieprogramma’s gemaakt. Al deze voorstellingen zijn geregisseerd door Margriet de Koning, en toen speelde ik nog bij producent De Koning Speelt. Uit De Koning Speelt is Stichting Lava ontstaan, en uiteindelijk trokken mijn collega’s zich terug uit Stichting Lava. Hierdoor heb ik de stichting gehouden voor mijn eigen projecten, en zijn later Marije en Jiske erbij gekomen.”

De opzet en enorme groei van Theatergroep Lava

Hoe Theatergroep Lava zo heeft kunnen uitgroeien weet Liesbeth nog heel goed. Hard werken; dat was de sleutel tot het succes wat het is geworden. “Ik woon in de Leidsche buurt in Haarlem. Daar is een oud badhuis, gebouwd rond eind 19e eeuw. Inmiddels is het een buurthuis, helemaal gedragen door vrijwilligers. Tijdens de opening wilden we daar een voorstelling over maken. Het bestuur van dat buurthuis zag het als een goed idee. Ik heb toen Marije benaderd, en zij kende Jiske. Hierdoor hebben we vijf keer, tijdens de open monumentendagen, een korte voorstelling gespeeld. Dat was in juni 2017 dat we zoiets bedachten. Er was alleen een probleem: ik ging zes weken op het Edinburgh Fringe Festival spelen. Dus van de kleine drie maanden die we nog hadden, was ik er niet. We hebben van tevoren het idee bedacht, en elkaar opdrachten meegegeven. Ik was vier weken in Edinburgh aan het spelen met een ander theaterstuk, en tijdens een vakantie in Corsica heb ik een heel kostuum voor de voorstelling voor Theatergroep Lava bij elkaar gescharreld. Op 9 september hebben we de voorstelling van 45 minuten uitgevoerd, wat een doorslaand succes was! We hebben die vijf keer gespeeld, met steeds 500 man. Elk jaar hebben we twee of drie producties uitgebracht.”

Met het vormgeven en het jaarlijks uitbrengen van producties heeft Theatergroep Lava enorm veel bereikt. Inmiddels groeien ze nog altijd door op het gebied van produceren. “De gemeente Haarlem maakte op een gegeven moment een nieuw cultuurbeleid, waarbij ze zich willen richten op kleine culturen in de wijk. In Haarlem heb je een aantal grote instellingen die in de meerjarensubsidie zitten, maar het nieuwe college en de nieuwe afdeling cultuur ziet de meerwaarde van cultuur in de wijk. Zij werden fan van ons, want we kregen mensen bij onze voorstellingen die normaal nooit naar het theater gaan. Op eigen titel heb ik samen met nog iemand, tijdens corona, een manifest opgesteld. Wij hebben toen gezegd wat er allemaal aan makers zijn in de buurt, en daardoor hebben wij onszelf op de kaart gezet, samen met andere aanbieders. De gemeente Haarlem heeft besloten om het geld aan te bieden aan cultuur in de wijk, aangezien dat in ons meerjarenplan stond. Wij mochten een aanvraag doen voor een meerjarensubsidie. Daaruit zijn 15 middelgrote aanbieders gehonoreerd, waaronder wij. Op deze manier hebben we echt enorme steun gekregen, niet alleen financieel maar ook qua waardering van de gemeente Haarlem. Dat maakt dat wij al weten wat we de komende twee jaar gaan doen. Dat is een enorme luxe, plannen kunnen maken voor de lange termijn. Dat zorgt voor creatieve vrijheid, maar ook productionele vrijheid!”

Liesbeth is enorm enthousiast over Theatergroep Lava, en alles wat ze verder nog in het kader van theater doet. Terecht, want wat zij bereikt is juist gerealiseerd door het harde werken, inzet blijven tonen, gaan voor je doelstellingen en weten wat je wilt!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.