Een mooie positieve benadering leidt tot succes en mooie tijden voor Femke van Assouw

Gepubliceerd op 29 april 2023 om 12:00

Op originele ideeën komen in moeilijke tijden. Femke van Assouw heeft samen met Linda van den Hout veel profijt gehad van onzekerheden omzetten in positiviteit. Femke vormt samen met Linda Paraat op Maat, een prachtig initiatief wat voor mooie ideeën en verrijkingen zorgt. Dat geldt zowel voor henzelf als voor studenten die Femke doceert in verschillende kunstvakken. Veelzijdig mag Femke genoemd worden. Ze heeft mooie tijden meegemaakt in de Efteling, en heeft met onder andere Arijan van Bavel getourd in verschillende voorstellingen: eerst met de voorstelling Prettig Gestoord en daarna met de voorstelling Boeing Boeing. Femke groeit, en weet haar studenten ook op een mooie manier te laten groeien met haar kennis en kunde. Een fantastische levendigheid laat haar nog meer groeien en fantastische momenten beleven!

Een mooie periode in de Efteling

Femke was ongeveer 16 jaar toen ze werd gevraagd om auditie te doen bij de Efteling. Het is wel wat als je voor het grootste attractiepark van Nederland wordt gevraagd. “Ik ben toen gestart als elfje in de Droomvlucht”, vertelt Femke. “Daarnaast ben ik vanaf mijn 18e Roodkapje geweest, Grietje en Assepoester. Dat is hoe mijn theaterspel is begonnen, en tijdens mijn studies door ben ik altijd blijven spelen”.

Voor Femke is het moeilijk voor te stellen dat zij niets met theater zou doen. Het is haar lust en haar leven, en een groot deel verrijking. “Ik vind het heel mooi om spelen te combineren met doceren. Ik geef ook les in allerlei kunstvakken en drama. Jezelf kunnen uiten op die manier, andere gedaantes aan te nemen en iemand anders kunnen spelen, is heel mooi!

De Efteling is natuurlijk theatraal, dus het is een natuurlijk spel als je tussen mensen staat. Dat vraagt een vorm van levendigheid, en dat heeft ook zich ook voorgezet gedurende mijn verdere carrière. Zo heb ik ook gespeeld in diverse kluchten en comedy’s. Daarnaast heb ik ook gespeeld in dinershows en muziektheater, maar voor levendige stukken word ik het meest gecast. Je neemt altijd een stukje van jezelf mee als je speelt. Een voordeel daarvan is dat improvisatie je beter af kan gaan. Je hebt soms voorstellingen die op toneel zijn, of tussen het publiek. Op dat moment kan je dan niet blokkeren, en dat houd je ook scherp. Zeker bij comedy moet je timing goed zijn, en bij mij heeft zoiets goed uitgepakt”.

Theater: toegankelijk voor iedereen

Femke heeft een prachtige benadering over theater. Ze wil theater voor iedereen toegankelijk maken, voor iedereen die wil. “Ik heb altijd enorm veel plezier gehad om mensen blij te maken. Dat is ook het mooie van het vak, dat je een kort moment met iemand kunt hebben en mensen toch een leuke dag kunt bezorgen. Wat mij enorm aanspreekt, is tussen mensen staan. Na een tour de foyer in gaan vind ik eigenlijk een van de leukere dingen; mensen aanspreken en te horen hoe ze het hebben ervaren. Daardoor ben ik ook in dat genre theater blijven hangen, en sta ik graag tussen mensen. Ik vind het heel belangrijk dat kunst in het algemeen voor iedereen toegankelijk is; dat je iets maakt wat voor inclusie zorgt in plaats van een selectief gezelschap.”

Altijd verder blijven studeren

Femke heeft van 1994 tot en met 1998 gestudeerd aan de Fontys Hogeschool. Met de tweedegraads minor drama is ze cum laude afgestudeerd. “Ik heb altijd praktisch gedacht. Als docente ben je ook met jongeren en één op één aan het werk. Daarnaast vind ik het heel mooi om, naast dingen uit jezelf te halen, ook talent uit anderen te halen. Dat vind ik een hele mooie combi; jezelf kunnen verrijken en dat ook bij anderen te gelden kunnen maken. Ik geef bijvoorbeeld het vak creativity, wat gaat over idee- en conceptontwikkeling. Daarnaast heb ik presenteren, drama en beeldende vakken. Je blijft altijd up-to-date als je met jongeren werkt.”

En of Femke up-to-date is gebleven. Van 2010 tot 2012 is ze opnieuw gaan studeren aan de Fontys Hogeschool, dit keer voor een eerstegraads bachelor. “In eerste instantie had ik natuurlijk een tweedegraads opleiding gedaan. Met deze opleiding had ik de bevoegdheid voor diverse kunstvakken. Op een gegeven moment had ik veel 5 HAVO en 6 VWO klassen voor het vak kunst algemeen. Daar zit zowel praktijk als theorie in. Hierdoor wilde ik mijn eerstegraadsbevoegdheid halen, want een andere bevoegdheid is daarvoor nodig.”

Op dit moment studeert Femke nog steeds aan de Fontys Hogeschool: Master of Education. “Door corona hebben we gemerkt dat je niet ervan uit kan gaan dat alles gaat zoals je het bedenkt. Het enige wat wij dus zeker weten, is dat wij niets zeker weten. Met dat gegeven kun je op een mooie manier inspelen. Je zult dus altijd op maat moeten werken, daarom ben ik begonnen met Paraat op Maat. Mijn studenten wil ik niet leren hoe ze onzekerheden kunnen omzeilen, maar hoe ze deze onzekerheden kunnen nemen. Daardoor bedenk ik verschillende improvisatie-opdrachten, want zo is het echte leven ook. De richting van deze masteropleiding sloot ook aan met wat ik nu doe. Mijn stelling is: creativity is an educational need. Wat ik in dat kader onderzoek is hoe je als docent de creativiteit van je studenten kunt stimuleren om zo beter tot leren te komen, en door te ontwikkelen. Driekwart van deze opleiding zit erop, dus in juni zou ik klaar zijn.”

Het opzetten van een prachtig initiatief: Paraat op Maat

Femke had het er net al over, maar samen met Linda van den Hout is ze in 2019 begonnen met Paraat op Maat. Met dit initiatief verzorgen zij zoveel mooie theateracties. “Linda is mijn collega en een hele goede vriendin. Het grappige is dat wij elkaar ook van de Efteling kennen. Wij waren samen een elfje en speelden ook Grietje. Hierdoor hebben wij niet veel samen kunnen spelen, omdat wij altijd dezelfde rollen hadden. In 2019 zagen we dat er behoefte was aan nieuwe acts, en acts waarbij we mensen konden ontvangen. Van hieruit is een hostessact ontstaan, waarin we voor het eerst samenspeelden en gezocht hebben naar wat bij ons paste.”

Creatief zijn gedurende een moeilijke periode

Het aanbreken van covid-19; voor wie was dat geen ingewikkelde periode? Ondanks de moeilijkheden was het voor Femke en Linda een periode van veel uitproberen en uit te voeren met wat er mogelijk was. Dat heeft tot succes geleid. “Voor artiesten was het een moeilijke periode, maar wij zijn vrij oplossingsgericht. Wij hebben veel vrij werk gemaakt, en altijd blijven maken. Door de omstandigheden die er waren, hebben we een aantal video’s gemaakt. We hebben ook een parodie gemaakt op alle bingo’s die online plaatsvonden. We hebben toen een bos café afgehuurd, waarbij je uit elkaar kon zitten. We hebben daar een dinershow van gemaakt, genaamd Bingo in de bossen. Dat was een muziektheatervoorstelling, waarbij mensen bingokaarten konden kopen. Als je nog maar één vakje open had staan, dan had je gewonnen. Dat idee hadden we zo bedacht, omdat in dat tijdperk bijna helemaal moest voorstellen, oftewel het nieuwe normaal. We hebben hierdoor veel ondernomen, en indirect hebben we na de lockdown periode er veel voor teruggekregen. Mensen vonden het leuk dat we bleven maken, en toen de periode voorbij was, zijn wij gebeld. Juist doordat wij altijd door zijn gegaan is zoiets op een mooie manier tot stand gekomen, en daar hebben we vandaag de dag ons voordeel mee gedaan.

Wij willen graag doorgaan met wat wij nu doen. Daarnaast zouden we wel on tour willen gaan, waarbij we ons ook buiten de provincie willen bevinden. Het lijkt ons ook leuk om iets te doen met een tour en het land door te gaan. In dat opzicht staan wij altijd paraat om dat te doen!”

Aan creativiteit en talent ontbreekt het Femke en Linda zeker niet, en juist dit talent en hun bevlogenheid zorgen voor zoveel meer verrijking en groei! Bezoek Paraat op Maat voor wat zij voor je zouden kunnen betekenen!

Reactie plaatsen

Reacties

Karin Verbeek
een jaar geleden

Leuk artikel over 2 fijme collegae