Sterre Konijn gaat op in muzikale levendigheid

Gepubliceerd op 23 december 2022 om 12:00

Naast zangeres is Sterre Konijn ook muziekdocente. Haar kennis over muziek heeft ze op een prachtige manier weten uit te breiden. Dat kwam voornamelijk doordat ze in Kopenhagen op de Complete Vocal Institute zoveel meer te weten is gekomen over het gebruik van de stem. Als Sterre praat over muziek, dan komt er zoveel in haar los en weet ze haar kennis en talent over te dragen op studenten. Foto: Merlijn Doomernik

Op jonge leeftijd in het koor

Muziek kan op verschillende manieren een rol van betekenis spelen in iemands leven. Soms zijn familieleden musici of zijn er artiesten waar je naar opkijkt. Bij Sterre is muziek op een bijzondere manier in haar leven gekomen. “Ik keek toen ik drie jaar was naar Alfred Jodocus Kwak,” vertelt Sterre. “Er was een aflevering waarin het hele dorp ziek was, en Alfred een viool moest halen. Daarmee kon hij alle dieren in het dorp beter maken. Na deze aflevering heb ik tegen mijn ouders gezegd dat ik viool wilde gaan spelen. Op dat moment dachten ze dat ik later weer wat anders wilde gaan doen. Toch is het er na een jaar van gekomen. Op mijn zesde wilde ik graag in een koor, en daar is het zingen voor mij begonnen. Het Nationaal Kinderkoor was mijn volgende uitdaging op mijn negende. Dat hield in veel repeteren op jonge leeftijd, maar ik vond het enorm leuk om het destijds te kunnen doen.”

Bij Alfred Jodocus Kwak leggen mensen, in het kader van muziek, vaak de link naar Herman van Veen. Uiteraard was dat bij Sterre ook het geval, wat zelfs tot iets bijzonders is uitgegroeid. “Ik heb een tijdje met Herman van Veen gewerkt. Hij stuurde mij een e-mail waarin stond of ik wilde spelen in de voorstelling Alfred Jodocus Kwak en de sneeuwvlok. Op dat moment voelde het alsof de cirkel rond was, en het was een enorm mooie voorstelling! Ook heb ik bij zijn jubileum mogen zingen in Carré.”

Mooi hoe van het één het ander komt!

Het Nationaal Kinderkoor

Sterre wist het van jongs af aan; zij wilde haar hele leven aan muziek verbonden blijven. “Het moment dat ik dat dacht zat ik in het koor, en toen speelden wij het stuk Ivan de Verschrikkelijke van Sergej Prokofjev. Dat was met het Concertgebouworkest, met Jan Decleir die de tekst insprak. Tijdens het allereerste stuk stonden we als koor tussen alle koperblazers van het Concertgebouworkest. Dat was echt zo enorm mooi, dat heeft echt veel in mij heeft losgemaakt! Dat moment voelde als iets wat er moest zijn in mijn leven. Dat maakte dat ik mijn hele leven met muziek bezig wilde zijn.”

Een mooie benadering van muziek bij de Complete Vocal Institute

Sterre is op haar 23e naar Kopenhagen gegaan voor verdere muziekstudie aan de Complete Vocal Institute. Daar zag en leerde ze muzikale elementen vanuit een geheel andere benadering. “Dat was enorm gaaf, omdat ik voorheen altijd verschillende interesses had, maar mijn pad destijds voornamelijk klassieke muziek was. Vioolspelen, het koor en het conservatorium bezat een en al klassieke muziek. Ik wilde graag andere stijlen aangaan: van jazz tot fado en tango. Dat is daar meer tot stand gekomen, aangezien Denemarken qua muziek vrij breed is: van klassiek tot grunten. De focus daar lag op hoe je welk geluid op een goede manier maakt. De vrouw die het heeft opgericht, Cathrine Sadolin, keek naar baby’s. Zij dacht aan het feit dat baby’s nooit schor worden als ze schreeuwen, maar als zij dat deed werd ze wel schor. Cathrine dacht dat deze baby’s iets goed doen qua stemtechniek, en dat het schor worden van schreeuwen dus niet ligt aan het geluid maar aan hoe je geluid produceert. Ze is er met kno-artsen nader op ingegaan. Daaruit ontstonden diverse technieken die we hebben geleerd. Wat je van huis uit, of cultuur, meekrijgt voelt vaak het meest natuurlijk. In Finland gebruiken ze bijvoorbeeld een andere spraaktechniek dan Noorwegen of ergens anders. Waar het om gaat; je kan echt alles leren, en dat laten ze je zien bij Complete Vocal Institute.”

“Er is niet één manier waarop het goed is, maar een manier waarop je het wil doen”

Deze opleiding in Kopenhagen heeft Sterre enorm veel moois meegeven. Voor haar was het een verrijking. “Het heeft mij enorm veel vrijheid en techniek gegeven. Björk vind ik bijvoorbeeld een geweldige zangeres. Zij doet echt waar ze zelf zin in heeft, en ze is zo creatief. In Kopenhagen zeiden ze dat ze geen mening hebben over jouw artistieke keuze. Voor mensen die een eigen zanggeluid hebben, zoals Björk, hebben zij respect voor hun gebruik van het zanggeluid. Het is in Kopenhagen niet dat ze zoiets verbieden, maar het meer faciliteren. Dat is ook mijn mindset; er is niet één manier waarop het goed is, maar een manier waarop je het wil doen. Zoiets heeft mij meer vrijheid gegeven, en daarom vind ik het enorm leuk wat ik nu doe.”

Het uitbrengen van een eigen cd

Met zoveel talent en passie moest het er wel van komen. Sterre bracht in 2021 haar cd genaamd ‘een’ uit. “Ik heb veel gedaan binnen muziek, maar voornamelijk in producties van anderen. Het was daarom heel leuk om iets voor mijzelf uit te laten brengen. We waren aan het opnemen, in het tijdperk dat er veel rellen plaatsvonden tijdens de avondklok. Dat was toch een hele fijne bubbel waarin iedereen zin had om iets te gaan spelen in bizarre tijden als deze. Ik was begonnen met een lijst te maken met liedjes die ik heel mooi vond en wilde gaan vormgeven, een klassiek stukje hier en een chanson daar. Op het laatst schreef ik er een paar stukken bij om een concept kloppend te maken. Het was het laatste stukje van een puzzel die het compleet maakte. Tussen alle rellen waren de muzikanten mijn geschreven muziek aan het spelen. Dat voelde zo bijzonder! Alle mensen waren enorm behulpzaam en enorm lief waardoor het ontwerp goed verliep. Alles bij elkaar maakte het enorm spannend. Ik kreeg echt goede recensies, echt een golf van liefde die tot stand kwam!”

Kobra

Tegenwoordig zingt Sterre in een muziekensemble genaamd Kobra. Kobra bestaat uit Ingrid Doude van Troostwijk, Karlijn Hamer, Lea Klarenbeek, Lonneke Kegels, Nina Rompa, Saskia Voorbach en zijzelf. “Er hebben wat wisselingen plaatsgevonden in de formatie. In de eerste groep kenden we elkaar allemaal van het kinderkoor, dus sommige huidige leden ken ik al jarenlang. In het koor ben je onderdeel van het geheel, maar we wilden 12 jaar geleden iets voor onszelf beginnen. We wilden elkaar steeds blijven zien en ook steeds blijven zingen. Het is echt een familie geworden, en je ziet elkaar ook groeien! Met elkaar hebben we veel meegemaakt, en sommige kennen we sinds ik 10 jaar ben!”

Zangdocente

Ook geeft Sterre zangles op de toneelschool en bij het muziektheater. Bij beide opleidingen wil ze muziek ‘breder’ trekken. “Ik wil een mix maken op dat acteurs heel breed worden in hun muzikaliteit en dat ze hun stem goed en gezond kunnen gebruiken, in alle stijlen. Het is net als op de manier zoals bij de Complete Vocal Institute. Het is geweldig als iemand een klassieke stem heeft, maar het is enorm specifiek. Bij acteren hoort er erbij dat je verschillende gedaanten kan aannemen, maar dat je ook iets van jezelf meeneemt en dat zoiets je ook verbindt met jezelf. Als je dat niet doet dan wordt het ‘gemaakt’. Daar leg ik de voornaamste focus op. Ik ben in dat opzicht veelal met tekst en vocaal bezig. Je moet alles in het moment beleven en uitstralen.”

Wat is nou het belangrijkste dat zij als docente haar studenten wil meegeven? “Ik merk dat iedereen op een andere manier leert. De ene heeft beelden nodig en de ander heeft nodig om te weten welke spieren je waarvoor moet gebruiken en aanspannen. Het is als docent mijn taak om uit te zoeken wat voor de student werkt.  Als je enorm bezig bent met het goed doen van veel dingen tegelijkertijd, dan is dat vaak niet effectief. Hoeveel techniek je ook hebt, vaak wordt het pas echt mooi als de fantasie erbij komt en als je alles los kan laten en ontspannen. Dus juist níet aan techniek denken. Alles wat je denkt, gebeurt, dus als je je goed inleeft in de situatie of als je heel goed in je hoofd hebt hoe je wil dat het klinkt, of als je je fantasie volgt, gaat er technisch ook vaak een hoop vanzelf. Er is ook niet één gouden regel om talentvol te worden in de muziek.”

Bij Sterre staat vast dat wat ze in het kader van muziek uitstraalt, vormgeeft en aandacht geeft leidt tot een en al blijheid en enthousiasme. Op zodanige wijze dat anderen daar ook enorm in kunnen op gaan! Foto: Sander Veeneman

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.