Hilke Bierman: een leven in het theater vol creativiteit en passie

Gepubliceerd op 4 november 2024 om 13:00

Hilke Bierman is een Nederlandse musicalactrice en zangeres die al decennia de theaterwereld betovert met haar veelzijdigheid en talent. Met een carrière die zich uitstrekt over tientallen producties en talrijke onvergetelijke rollen, heeft ze zich een solide plek verworven in de Nederlandse musicalwereld. Hilke’s reis door het theater is er een van doorzettingsvermogen, artistieke groei en vooral liefde voor het vak.

Vroege jaren: een klassieke opleiding als basis

Hilke Bierman werd al op jonge leeftijd aangetrokken tot de wereld van dans en theater. Haar moeder grapte altijd dat Hilke ‘zingend de baarmoeder uitkwam’. Op negenjarige leeftijd begon ze haar formele dansopleiding aan de prestigieuze Nationale Balletacademie, waar ze droomde van een carrière als prima ballerina. Na zes jaar trainen, kwam de harde realiteit aan het licht: haar docenten zagen haar niet als geschikt om die droom waar te maken. “Toen mocht ik niet meer op de opleiding blijven,” vertelt Hilke. “In die jaren had ik al zoveel geproefd van het theater, ik wist dat ik daar iets mee wilde doen.”

Na haar tijd aan de balletacademie volgde ze zang- en musicalopleidingen in Alkmaar, waar ze haar passie voor zowel zingen als acteren verder ontwikkelde. Hilke combineerde haar klassieke dansachtergrond met nieuwe artistieke vaardigheden en bouwde daarmee een stevige basis voor een veelzijdige carrière.

De doorbraak: van jeugdtheater tot professionele producties

Na het afronden van haar studies stortte Hilke zich vol overgave in de theaterwereld. Haar eerste professionele stappen zette ze bij Stichting Jeugdkomedie Amsterdam en Theatergroep SCALA, waar ze meteen opviel door haar enthousiasme en talent. In deze periode speelde ze in musicals zoals Ik wil hier weg! (1998), The World Goes Round (1999), Boeventijd (2000) en Je bent goud waard, Charlie Brown (2001).

Deze eerste ervaringen in het jeugdtheater vormden voor Hilke een cruciale leerschool. Ze leerde al snel hoe veeleisend het werk kon zijn. “Kindertoneel is een heel eerlijk publiek. Als ze het niet leuk vinden, haken ze af. Je moet echt je best doen om ze erbij te houden,” vertelt Hilke met een glimlach. De jaren die volgden gaven haar een diepgaande waardering voor het theaterleven en het reizende bestaan van een artiest. Vanaf haar zestiende toerde ze met stukken van het Nederlands Kindertheater, wat haar deed inzien dat ze niets liever wilde dan dit leven blijven leiden.

Uit de voorstelling Ik wil hier weg!

Grote producties: het begin van een succesvolle musicalcarrière

Na haar succesvolle eerste jaren in het jeugdtheater stroomde Hilke door naar grotere producties en werkte ze samen met gerenommeerde producenten zoals De Graaf & Cornelissen Entertainment, Imagine Nation en Stage Entertainment. Het duurde niet lang voordat haar talent opviel in musicals als Nonsens (2003), Wat zien ik?! (2006), Les Misérables (2008), Heerlijk duurt het langst (2015), Sky (2016), The Full Monty (2018), Mamma Mia! (2018) en ZODIAC (2021).

Hilke speelde talloze uiteenlopende rollen in zowel dramatische als komische musicals. Dit gaf haar de mogelijkheid om al haar vaardigheden in te zetten: acteren, zingen en dansen. In 2007 won ze de Sentimento Award voor beste vrouwelijke alternate in Wat zien ik?! “Je mag alles doen in musicals: je mag dansen, spelen en zingen. Dat vind ik zo allround, en het leukste eraan is dat ik in mijn carrière alles heb mogen doen. Of het nu gaat om dramatische verhalen of komische stukken, ik kan niet zeggen wat ik het leukste vind, want elk aspect heeft zijn charme.”

Uit de voorstelling Mamma Mia! Mischa Muijlaert

Creatief zoeken naar eigenheid in grotere producties

Hoewel Hilke zich thuis voelde in het musicalgenre, ontdekte ze gaandeweg dat niet alle producties haar evenveel creatieve vrijheid gaven. Met name bij internationale successen zoals Mamma Mia! merkte ze dat alles al volledig was uitgedacht. “De repetitieperiode vond ik moeilijk omdat alles wereldwijd op precies dezelfde manier wordt gespeeld. Het is ingewikkelder om daar je eigen draai aan te geven.”

Toch vond ze manieren om haar eigen stempel te drukken op haar rollen. Door een goede samenwerking op te bouwen met de regisseurs, kreeg ze steeds meer ruimte om haar eigen humor en timing toe te voegen aan haar vertolking. “Uiteindelijk heb ik er heel veel plezier aan beleefd en heb ik 400 voorstellingen gespeeld van Mamma Mia!,” aldus Hilke. “Ik ben dankbaar dat ik er mijn eigen invulling aan kon geven, ondanks de beperkingen.”

Een heel andere ervaring had Hilke bij Les Misérables, waar de regisseur een veel vrijere aanpak hanteerde. “De regisseur liet ons het gevoel hebben dat we mee mochten creëren. Vooral in de Parijse scènes, waar we werkten met zwervers en hoeren, hadden we het idee dat we alles zelf bedachten. Maar als ik nu stukken van over de hele wereld terugzie, doen acteurs overal precies hetzelfde. Toch was het een geweldige ervaring, omdat we ons artistiek uitgedaagd voelden.”

Breder dan alleen theater: film en stemwerk

Hilke’s creatieve talent reikt verder dan het podium. Naast haar werk in het theater heeft ze ook een aantal uitstapjes gemaakt naar film en andere media. Ze speelde in de film Komt een vrouw bij de dokter en leent regelmatig haar stem aan tekenfilms, series, commercials en radio. Zo toont Hilke zich een veelzijdige actrice die van alle markten thuis is.

In 2012 waagde ze zich ook aan cabaret en bereikte ze de halve finale van het Amsterdams Kleinkunst Festival met haar voorstelling Kan mij 't Schele. Dit avontuur gaf haar de kans om een nieuwe vorm van performance te verkennen en liet zien dat haar artistieke horizon nog lang niet was bereikt.

Inspiratiebronnen en dromen voor de toekomst

Terugkijkend op haar carrière, noemt Hilke verschillende mensen die haar hebben geïnspireerd. “Tijdens mijn balletjaren keek ik erg op naar het dansduo Alexandra Radius en Han Ebbelaar. Later, toen ik in het theater begon, werd ik beïnvloed door de grote theatermakers van die tijd.” Ze denkt met nostalgie terug aan het Theaterinstituut, waar ze vaak ging kijken naar toneelstukken om zichzelf te blijven ontwikkelen. “Het was een plek waar ik echt kon leren wat theatermaken inhield.”

Wat betreft haar eigen dromen, heeft Hilke al veel bereikt, maar ze is nog lang niet klaar. Met haar cabaretvoorstelling Girls on Fire, waarin ze muziek combineert met humor en reflectie op het ouder worden, vervult ze een langgekoesterde wens. “Dit project voelt als een droom die uitkomt. We werken nu aan een nieuwe voorstelling, en ik leef al in het vinkje dat ik nog wilde zetten.”

Toch blijft er nog één grote wens over: een klucht spelen. “Ik zou heel graag eens een klucht doen, dat lijkt me fantastisch! Natuurlijk zou ik het zingen missen, maar het lijkt me geweldig om in zo’n onhandige situatie te zitten waar alles misgaat. Als ik kijk naar kluchten zoals die van John van Eerd of de klassieke Britse komedies zoals die van John Cleese, krijg ik altijd een glimlach op mijn gezicht. Dat zou ik nog wel eens willen doen.”

Advies voor de toekomstige generatie

Hilke geeft haar kennis en ervaring graag door aan de nieuwe generatie theatermakers. Haar belangrijkste advies? Zorg dat je allround bent. “Ook al ben je beter in zingen, ga toch die extra dansles nemen. Het is een allround vak. Als je alleen maar goed kan zingen, kun je misschien een hoofdrol spelen, maar in het ensemble moet je ook kunnen dansen. En als je goed kan dansen, moet je misschien toch een keer een solo zingen.”

Daarnaast moedigt ze jonge artiesten aan om niet alleen te wachten op kansen, maar vooral zelf te creëren. “Blijf zelf maken, schrijven en creëren. Volg je hart en zorg dat je van alle stukjes van het vak iets kan. Je hoeft niet altijd te wachten op een auditie of een rol; ga zelf aan de slag en maak iets moois.”

Hilke Bierman: een veelzijdige en gepassioneerde theatermaker

Met meer dan twintig jaar ervaring in het theater, talloze onvergetelijke rollen en een onstuitbare creatieve drive, is Hilke Bierman een bron van inspiratie voor velen. Haar liefde voor het theater en het vak straalt door in alles wat ze doet. Of het nu gaat om grote musicals, intieme cabaretvoorstellingen of haar eigen creatieve projecten, Hilke blijft verrassen en ontroeren.

“Als ik terugkijk, ben ik ontzettend dankbaar voor alles wat ik heb bereikt. Er zijn geen projecten waar ik spijt van heb of iets anders zou willen doen. Alles heeft mij gebracht waar ik nu ben. En ik kijk uit naar wat er nog komen gaat.”

Hilke Bierman is meer dan een actrice; ze is een echte kunstenaar, een verhalenverteller en een bron van inspiratie. Met haar talent, passie en unieke visie op het vak, zal ze ongetwijfeld nog vele harten veroveren in de komende jaren. Foto: Roy Beusker

Reactie plaatsen

Reacties

Fred Klinkenberg
een maand geleden

Hilke is een genot om naar te kijken ! Een super lieve vrouw met het ( theater) hart op de goede plek
Ik verheug mij op Girls on Fire waar zij samen met haar andere 2 collega’s een dijk van een voorstelling neer gaan zetten
Lieve groet, Fred