Doorzettingsvermogen, talent en inlevingsvermogen geven Beaudil Elzenga potentie en doorgroeimogelijkheden

Gepubliceerd op 20 januari 2023 om 13:00

Ruim zes jaar is de 30-jarige actrice Beaudil Elzenga afgestudeerd aan de toneelschool in Amsterdam. Sinds haar afstuderen is ze in de TV wereld terechtgekomen, en is ze ook veel in het theater te zien geweest. Beaudil is enorm ambitieus, wat leidt tot geweldig acteerwerk, en is zij vooral ook een geweldig groot potentieel. Ze vond het spannend om moeder te worden en alles te combineren, maar dat is haar enorm goed gelukt. Momenteel is ze ook aan het draaien voor twee series en een bioscoopfilm. Beaudil staat voor gedrevenheid, inleving en trots; elementen die haar een fantastische actrice maken en alleen maar nog meer zal laten groeien!

De ontdekking van theater

Beaudil is opgegroeid in Zeeland. Haar vader deed veel amateurtoneel, aangezien hij regisseur is geweest en hij ook veel schreef voor theater. “Als kind was theater niet zozeer een droom van mij,” vertelt Beaudil. “Ik zag mijzelf als wetenschapper of patholoog anatoom, maar ik danste en zong heel graag, waardoor ik na de basisschool koos voor een middelbare school met dans, zang en theater als hoofdvakken. Iets wat mij als tiener ontzettend gelukkig maakte. Ik ontdekte daar mijn hartstocht voor deze vakken maar ook mijn talent. Toen ben ik in Tilburg auditie gaan doen voor de musicalopleiding, en in Rotterdam voor de vooropleiding van de toneelschool. Bij beiden ben ik aangenomen, maar ik koos toch voor Rotterdam. Musical en zingen vond ik magisch, maar in Rotterdam leerde ik ook de grote schrijvers kennen, ondervond ik het moderne en klassieke theater, evenals de Griekse mythologie en werd ik verliefd op taal. De musical liet ik wat meer los maar het zingen wilde ik nog wel verder ontwikkelen en vervolgens heb ik in Amsterdam aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten gestudeerd.”

De eerste keer op het podium tijdens haar afstuderen

In 2015 liep Beaudil stage bij toneelgroep De Appel. Daar speelde ze de rol van Clementine in Op Hoop Van Zegen. “Ik vond het waanzinnig om bij zo’n gerenommeerd gezelschap binnen te komen en te mogen spelen. Helaas is De Appel opgedoekt, maar ik heb daar wel de liefde van mijn leven ontmoet. David regisseerde en speelde daar ook. Ja, typisch geval van regisseur werkt met actrice. Of eigenlijk: actrice werkt met regisseur, haha.”

Over je grote inspiratie een voorstelling maken

Beaudil heeft in de loop der jaren meerdere inspiraties gehad. Laatst maakte ze samen met David een voorstelling over dichteres Sylvia Plath (SYLVIA & TED). “Ik kende haar verhaal vaag maar haar werk eigenlijk niet,” herinnert Beaudil. “Maar toen ik tijdens het maakproces van de voorstelling in haar gedichten, verhalen en dagboeken dook ontdekte ik een enorme verwantschap met haar. En daarbij schreef ze waanzinnig werk. Heel open en ongegeneerd, in een tijd waar vrouwen niet over gevoelens spraken en qua werk nooit verder zouden komen dan secretaresse. Haar volharden, haar openheid en haar doorzettingsvermogen inspireren mij, net als Janis Joplin mij heeft geïnspireerd voor een andere voorstelling die ik maakte (JANIS): hard werken, je ergens zo in een ambitie verliezen en er die hard voor gaan!”

De voorstelling JANIS is een fantastisch moment geweest gedurende haar carrière. “Het was een heel interessant project, een project dat begon met het zien van haar documentaire. Ik herkende zoveel van mijzelf in haar, en ik wilde met deze voorstelling dichterbij haar komen om misschien zo mijzelf wat meer te begrijpen. Ik ben met drie schrijvers gaan praten, waaronder met Gerardjan Rijnders. Toen ik op de toneelschool zat was ik groot fan van zijn schrijven, dus het was voor mij een enorme eer om bij hem thuis te komen en met hem te mogen werken. We hebben heel lang gesproken over waarom Janis Joplin mij inspireerde en wat mij zo aantrok in haar. Het is een heel bijzonder project geworden wat goed werd ontvangen. Ik werd begeleid door twee fantastische muzikanten: Stijn Hoes en Rutger Martens en ik was voor het eerst echt “front vrouw”. Hierdoor kon ik alles uitproberen wat ik maar wilde, iets wat natuurlijk goed matcht met het onderwerp Janis Joplin.  Zij zong met zo’n enorme overgave en zo ongegeneerd. Het was, gecombineerd met haar muziek, fantastisch om dat te kunnen voelen: alles volledig te kunnen geven.”

Een geweldig project is Janis geweest!

Andere voorstellingen en uitdagingen

Voor elke theatermaker is de covid-19 periode een moeilijke tijd geweest. Toch wist Beaudil bezig te blijven. Ze werd gevraagd voor een online voorstelling: De Afstand – brieven in lockdowntijd. “Eerlijk gezegd was ik heel blij toen ik werd benaderd om die voorstelling te maken. Net als velen vond ik het een hele moeilijke periode, een hele beklemmende periode. Na zo’n lange tijd van lockdowns en dus thuis zitten wilde ik niet het gevoel hebben dat ik al die tijd stil had gestaan. Samen met twee marimba spelers (Jeroen Geevers en Adriaan Feyaarts) maakten we een voorstelling over het thuiszitten in coronatijd. We gingen in op brieven geschreven door schrijvers in de lockdownperiode en hun ervaring. Het was mijn eerste keer live spelen voor een camera, wat een compleet nieuwe ervaring was. Een vreemde ervaring ook, aangezien je geen connectie hebt met het publiek en je niet weet hoeveel mensen er op dat moment kijken. Uiteindelijk hebben we ook live kunnen spelen in Rotterdam en Den Haag. Dat was een bijzondere transformatie: van live voor de camera naar echt publiek.”

Sinds 2022 is ze medemaker bij Theatercollectief House of Rat. Een initiatief van haar vriend David Geysen. En in 2022 heeft Beaudil zich ook gestort op het regisseren. Ook hier een nieuwe ontwikkeling die ze in haar mars heeft. “Ik geef les, spel-les aan jongeren op de theaterschool Rabarber in Den Haag. Hierdoor word ik mij ook bewust van mijn eigen kunnen als actrice, aangezien ik daar woorden moet geven aan wat ik doe zonder het voor te doen. Toen kreeg ik de kans om een familievoorstelling te maken onder de vleugels van Rabarber. Een waanzinnige kans. Natuurlijk was mijn eerste gedachte “zelf spelen”, maar de ambitie om te regisseren sluimerde al vanaf de toneelschool. Ik sprong in het diepe en regisseerde mijn eerste voorstelling OVER NACHTEN. Het is een muziektheater voorstelling geworden met Jacob de Groot en Claire Hermans als spelers. Dit regisseren was een ware eye-opener. Vaak heb ik aan David (mijn vriend) gevraagd hoe hij toch steeds weer aan inspiratie komt wanneer hij regisseert, maar zoiets komt vanzelf heb ik ondervonden.”

Theater is niet weg te denken bij haar. Ze groeit erin, laat prachtig spel zien en laat anderen ook enorm inspireren. “Ik vind het heel belangrijk dat theater blijft bestaan. Zoiets begint bij kinderen, om hen enthousiast te maken voor theater. Laat kinderen ervan bewust worden dat er ook werk in theater bestaat en dat acteur net zo vet is als brandweerman of dierenarts of juf.”

Sinds september 2021 is Beaudil moeder geworden van haar zoontje Pilar. “Wat een uitdaging. Maar ook de meest mooie en dankbare rol die ik me ooit had kunnen wensen. Ik vond het ontzettend spannend om mijn werk te combineren met het moederschap en ik zag het einde van mijn carrière al voor me. Ja, ik ben een doemdenker en gelukkig was er niets van waar. Een carrière en moeder zijn is hard werken, maar het is absoluut mogelijk. En mama-zijn van mijn lieve Pilar is het mooiste wat er is!”

Kijk dit dan; twee geweldige toppers, en papa ook!

Haar televisiecarrière

In 2017 ging Beaudil de uitdaging aan om voor televisie te werken. Met haar geweldige talent voor acteren (ook in het kader van theater) was dit een gelegenheid die ze zeker aankon. “Tijdens mijn laatste studie jaar in Amsterdam werd ik gevraagd voor de hoofdrol in de korte film Aimée,” vertelt Beaudil. “Dat was mijn eerste filmervaring. Het was een heftige film, waarin ik een highclass escortmeisje speelde maar regisseur Daan de Groot heeft mij hierin zo bijzonder goed begeleid. Daarna kreeg ik de kans om tegenspel te geven bij Post Castelijn Casting in Amsterdam voor Goede Tijden Slechte Tijden. Daar werd verteld dat er een rol aankwam in GTST waarvoor ik misschien wel geschikt zou zijn en of ik daar auditie voor wilde doen.  Eerst twijfelde ik om daaraan mee te doen. Met Aimée heb ik ontdekt dat het genre Arthouse mij het meest aansprak, en Goede Tijden Slechte Tijden was de geheel andere kant daarvan. Maar omdat ik graag nieuwe uitdagingen aanga ben ik toch auditie gaan doen (gelukkig!) en werd ik uitgekozen om het psycho-personage Loes de Haan te spelen. In eerste instantie zou de rol een halfjaar filmen zijn, maar de schrijvers hadden zulke vette plannen met Loes dat ik uiteindelijk een jaar in Meerdijk te zien ben geweest. Ik vond het fantastisch: de snelheid van het werk, de verantwoordelijkheid voor zo’n rol en, jazeker, ook de roem die daarbij kwam kijken. Iets wat ik totaal niet gewend was. Uiteindelijk kwam Loes te overlijden. Ik wilde een nieuwe kant op gaan, maar ik begon het eerlijk gezegd wel te missen toen ik Meerdijk verliet. Of ik nog terug kom? Wie weet. Alles kan. En I love it!”

Haar spel in andere series

Het was een begin van iets moois voor Beaudil. Zojuist zei ze ‘I love it!’, dus de intentie om meer te willen bereiken groeide steeds meer. “Na Goede Tijden Slechte Tijden hoopte ik op een roodgloeiende telefoon, maar zo werkt het helaas helemaal niet. Af en toe speel ik in series, zoals Flikken Maastricht, Flikken Rotterdam e.a. en onlangs speelde ik Lauren in de serie NOOD (geregisseerd door Joram Lürsen). Een serie waarin alle afleveringen geschreven zijn door verschillende nieuwe schrijvers. Ik speelde in de aflevering geschreven door Helen Dalessi. Toen ik de auditiescene kreeg voor deze serie was ik direct overrompeld door de kracht van haar schrijven. We hadden elkaar nog nooit ontmoet, maar het voelde alsof ze met mijn stem geschreven had. Na NOOD heb ik opnieuw mogen werken met Joram voor de serie De Shift. Een hele fijne samenwerking.
Ik ben mij meer aan het focussen op films en tv. Ik merk dat ik het kleine spel en de enorme scala aan mogelijkheden van film ontzettend interessant vind. Zeker in combinatie met het haast tegenovergestelde van theater. Ik hou van de ambacht en het vergankelijke van theater en ik hou van het blijvende en de potentie van film en tv. Een nieuwe uitdaging om daar verder in te geraken!”

Adviezen van een veelzijdige actrice

Beaudil laat duidelijk haar groeiperspectief zien, haar ambitie en haar passie! Deze elementen maken haar tot de actrice die ze nu is en zeker nog gaat worden. Haar advies is dat het niet zomaar iets is, maar dat je er heel hard voor moet werken. “Als je volhardend en gedisciplineerd bent (gecombineerd met doorzettingsvermogen) dan zullen er mogelijkheden komen om waanzinnig vette dingen te mogen doen. Ook is het belangrijk om dingen zelf te maken en op te zetten. Je wordt niet elke dag gebeld om een grote rol te spelen, maar je moet ook proberen om zelfstandig te kunnen zijn in wat je wilt doen. Natuurlijk is acteren een fantastisch vak, en als er niets anders is wat je gelukkiger maakt dan dit, dan MOET je er echt voor gaan en volhouden. Ook als je weer wordt afgewezen voor die ene rol in die film of als de theaters niet eens reageren als je met je eigen voorstelling loopt te leuren. Houd vol! Heb vertrouwen in wat je doet en wat je hart je vertelt. Jij hebt het verhaal en het talent om mensen te raken en te ontroeren. Dat is bijzonder en zo nodig. Het is hard werken, maar het is het waard!”

Zoals gezegd; Beaudil bewijst dat niets onmogelijk is als je ervoor gaat. Wil je meer van Beaudil zien of weten? Bezoek haar website waar nog meer informatie te vinden is over onder meer haar optredens!

Reactie plaatsen

Reacties

D.schulze
2 jaar geleden

Een topper