Shanna de Jong leeft voor het verhaal

Gepubliceerd op 7 augustus 2025 om 13:00

In de Nederlandse schrijverswereld is er een naam met een bijzonder talent: Shanna de Jong, een auteur, moeder, denker en dromer. Wat begon aan de keukentafel in een huis vol muziek en boeken, groeide uit tot een schrijverschap waarin niets verzonnen is aan haar authenticiteit. Foto: Mariël Kolmschot

De oorsprong van een verhalenmaker

Geboren in Papendrecht groeide Shanna op in een huis waar verbeelding geen grenzen kende. Haar moeder was bibliothecaris en zangeres, haar vader gitarist en filmliefhebber. “Er waren geen bedtijden, overal stapels boeken en videobanden, en ik werd naar school gebracht in een Ford Mustang. Ik ben vernoemd naar een boek en een liedje.”

De magie van verhalen zat in alles om haar heen. “Ik heb mezelf als driejarige leren lezen met melkpakken. Mijn moeder zei altijd: lees wat je wilt lezen, zelfs als het boeken waren die misschien niet voor mijn leeftijd bedoeld waren.”

Zeeland: liefde, zand en stormen

In haar ziel waait altijd een beetje Zeeuwse wind. Wilhelminadorp, waar haar grootouders woonden, werd haar tweede thuis. “We gingen krabben vangen, zonder zadel paardrijden en hutten timmeren. Niet alles was pais en vree, maar ik was zó gelukkig daar dat me dat waarschijnlijk ontging, of ik ben het vergeten met terugwerkende kracht.”

De geur van het zoute water, het mysterie van het kanaal, de verlaten jachthaven. Dat alles keerde jaren later terug in Niets gezien, haar thrillerdebuut. “Toen ik het verhaal over een vondeling bedacht, wist ik: dit moet zich afspelen in Zeeland. Die symboliek van water, van afgelegenheid, van iets dat aanspoelt. Dat voelde meteen goed.”

Van mamablogger naar auteur

Voordat de boeken kwamen, was er de blog. Shanna runde jarenlang een succesvolle mamablog. Maar ondanks het bereik en de erkenning voelde er iets onaf. “Het bloggen over moederschap gaf me uiteindelijk niet de voldoening waar ik naar zocht; het bleef aan de oppervlakte.”

Totdat het leven haar een verhaal gaf dat verteld móést worden. Na de vroeggeboorte van haar jongste zoon miste ze een boek dat haar kon helpen. “Misschien een tikkeltje eigenwijs, maar ik dacht: dan schrijf ik het zelf.”

Zo ontstond Handboek vroeggeboorte (Kosmos Uitgevers, 2020), een boek dat diep raakt, niet alleen door de inhoud, maar door de oprechtheid. “Het voelde alsof ik eindelijk deed wat ik moest doen. Ik heb iets gemaakt wat ik kan teruggeven aan de wereld.”

De kracht van fictie

De droom ging verder. Shanna had altijd geweten: fictie is haar passie. “Ik schreef altijd al korte verhalen, en toen ik zag dat ik een boek kon schrijven, wist ik: nu moet ik ook die fictiedroom najagen.”

In 2024 kwam die droom uit met Niets gezien, een psychologische thriller die zich nestelt in de lezer als een geheim dat je moet ontrafelen; het verhaal, de setting en de spanning. Het vloeide moeiteloos uit haar pen. “Tijdens het schrijven van dit boek viel alles op zijn plek. Het genre ligt me; de spanningsbogen, de plotwendingen, het leggen van puzzelstukjes. Ik vond het heerlijk.”

Shanna schrijft niet alleen met hoofd en hart, maar ook met een talent dat zeldzaam is. Ze weet wanneer te vertragen, wanneer aan te zetten. “Ik weet nu beter wat werkt. Ik heb de valkuilen herkend, maar mijn schrijverschap is gegroeid.”

Ambacht, discipline, en de kunst van herhalen

Wie denkt dat schrijven alleen inspiratie is, heeft Shanna nog niet gehoord over haar routine. “Als je wacht op inspiratie, komt er nooit een boek. Je moet gewoon gaan zitten, elke dag opnieuw, en dan komt het wel.”

Het bloggen leerde haar discipline. “Ik moest iedere dag iets online zetten, en dan leer je: schrijven is ook gewoon werken; ambacht, routine, doorgaan, zelfs als je even niet weet hoe.”

Shanna is niet alleen maker, maar ook lezer in hart en nieren. Haar ogen glanzen als ze praat over haar favoriete boek. “De verborgen geschiedenis van Donna Tartt heeft alles: spanning, symboliek en schoonheid. Zij schrijft echt zó goed!”

Het is diezelfde liefde voor kwaliteit, diepgang en esthetiek die haar eigen werk kleurt. Niet snel tevreden zijn. Dat is haar les voor jonge schrijvers. “Er is altijd een betere versie mogelijk. Neem de tijd, en wees niet te snel gefocust op publiceren. Eerst het vak in de vingers krijgen, dat is belangrijker.”

Een tweede thriller op komst

Ze is nog lang niet klaar. Intussen werkt Shanna aan haar tweede psychologische thriller. “Er is een leesbare versie, maar ik hou van veel versies schrijven. Nu werk ik samen met een redacteur, wat een groot verschil maakt. Ik heb een klankbord, iemand die zegt: ‘Heb je hieraan gedacht?’ Dat is zo waardevol.”

De energie straalt ervan af. In haar stem hoor je het vuur van iemand die haar plek heeft gevonden. “Ik kan lang praten over schrijven; het is mijn favoriete onderwerp.” Dat is te voelen – in haar woorden, haar verhalen en haar aanwezigheid.

Foto: Mariël Kolmschot

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.