Camiel Boomsma en Marieke Vos gaan op in klassieke muziek en Stichting Mirantibus

Gepubliceerd op 21 december 2022 om 09:00

Op zevenjarige leeftijd begon Camiel Boomsma met pianospelen. Hij ging op zijn 16e naar de vooropleiding van het conservatorium in Amsterdam. Een stap waarin hij nog meer verdiept zou raken in de muziekwereld. Marieke Vos bevindt zich ook middenin de muziekwereld. Ze begon op haar zevende met klarinet spelen. Inmiddels gaan beide muziektalenten op in hun fantastisch mooie vaardigheid, en hebben ze twee jaar geleden Stichting Mirantibus opgericht. Het zijn een van de vele stappen en mijlpalen die Camiel en Marieke hebben bereikt!

“Het voelde voor mij als een stap zetten richting het leven als musicus”

Pianospelen is Camiel zijn grote passie. Zijn eerste stap naar succes was de vooropleiding van het conservatorium in Amsterdam. “Ik heb daar drie hele goede muziekdocenten gehad: Matthijs Verschoor, Marcel Baudet en Jan Wijn,” vertelt Camiel. “Alle drie zijn heel belangrijk geweest in mijn ontwikkeling, onder meer hoe je gevoel kan leggen in muziek. Ik heb ook jeugdconcours gedaan, net als het Prinses Christina Concours; wedstrijden om in het kader van klassieke muziek te zien waar je staat. Deze wedstrijden gingen altijd goed, en het succes is echt heel motiverend geweest.”

Een bijzondere prestatie: het uitbrengen van een muziekalbum

Zo gebeurde het dat in 2013 een grote stap werd gezet door Camiel. Op 22-jarige leeftijd bracht hij zijn eerste muziekalbum uit: Wagner Transcriptions. “Ik had een bijzondere ontdekking gedaan van de componist Richard Wagner. Met deze ontdekking heb ik voor het eerst een album uitgegeven met pianotranscripties van zijn werk. Met zo’n transcriptie zit de melodie van het stuk in de rechterhand, en de linkerhand begeleidt het. Ik was er enorm gek op, en bracht mijn eerste cd daardoor uit. Het voelde voor mij als een stap zetten richting het ‘volwassen muziekleven’. Ik was 22 jaar toen mijn album voor het eerst uitkwam, en ik studeerde destijds nog. De meeste mensen doen dat nog niet op die leeftijd. Ik was puur bezig met de inhoud van Wagner, en ging helemaal op in het ontdekken van de transcripties. Ik doorspitte bibliotheken om te kijken waar ik het bladmuziek vandaag kon halen. Voor mij is deze cd de start van mijn professionele carrière. Het kreeg veel persaandacht, en de cd werd heel goed ontvangen. Dat maakte het ook heel interessant om daardoor te beginnen met je eigen (muzikale)identiteitsbepaling, en je leert jezelf ook steeds meer kennen als musicus.”

Brieven aan de Meesters

Dat moment is een goed begin geweest voor Camiel. Na zijn eerste album kwamen er nog vier cd’s: Porazzi – Richard Wagner, Musings, The Innermost Side – Unfold en Rediscovered Gerhard Hamm. “Ook maakte ik tijdens de coronaperiode de podcastserie Brieven aan de Meesters, gelijknamig aan het boek dat ik heb uitgebracht. Alles viel weg door corona, en toen ben ik met Radio 4 deze podcast begonnen. Elke aflevering schreef ik een brief aan een componist waar ik van houd. Dat project heb ik met Lex Bohlmeijer gedaan, waarbij ik 16 brieven heb geschreven. Dat heeft in november 2021 uiteindelijk uitgemond in het boek Brieven aan de Meesters, via uitgevrij IJzer. Dat boek beschikt over reflecties op hun stukken, waarom ik ze mooi vind en wat ze met mij doen.”

“Ondertussen speel ik veel samen met andere musici en geef ik concerten”

Klarinet was het instrument waar Marieke al gelijk aan verknocht was. Niet vreemd dat ze veel van muziek heeft meegekregen met veel musici in de familie. “Ik ben opgegroeid in een gezin waar muziek altijd aanwezig was,” vertelt Marieke. “Mijn ouders zijn allebei musici, en ik heb drie broers waarvan twee ook professioneel de muziek in zijn gegaan. Mijn vader is klarinettist, waardoor ik geïnspireerd raakte om ook klarinet te gaan spelen.”

Klarinetles van Jan Jansen

Toen Marieke 12 jaar was kwam er een mooie gelegenheid op haar pad.: Zij kreeg de mogelijkheid om les te krijgen bij klarinettist Jan Jansen. “Elke zaterdag mocht ik vanaf mijn 12e vanuit Amersfoort met de trein naar mijn leraar Jan Jansen, klarinettist van het Philharmonisch Orkest en onlangs zijn 40-jarig jubileum vierde. Het was heel bijzonder dat ik destijds zaterdag bij hem thuis les mocht krijgen. Hij overtuigde mij om als klarinettist verder te gaan. Ik heb toen de HAVO muziek & dans gedaan in Rotterdam, met middelbare school en conservatorium in één.”

Kamermuziekfestival op De Paltz

Nieuwe uitdagingen bleven Marieke haar kant op komen. Daar heeft ze altijd optimaal gebruik van gemaakt. In 2013 studeerde Marieke af aan het Conservatorium van Amsterdam, vlak voordat zij afstudeerde speelde Marieke een project mee met Herman van Veen. Nadat Marieke afstudeerde is Marieke in samenwerking met Herman van Veen en Edith Leerkes kamermuziekconcerten gaan organiseren in het Herman van Veen Arts Center. Later is daar ook het Paltz Kamermuziekfestival bijgekomen. De Paltz Kamermuziekconcerten zijn 10 zondagen in het jaar te bezoeken op Landgoed de Paltz, het Herman van Veen Arts Center. “ In 2015 heb ik mijn eigen ensemble opgericht: het Nederlands Kamermuziek Ensemble, waarmee ik kamermuziek speel in verschillende bezettingen”.

Sliding Doors

Marieke en Camiel brachten in oktober 2022 samen een cd uit: Sliding Doors. “Wij spelen één sonate van de Italiaanse componist Nino Rota op deze cd, bekend van de filmmuziek voor The Godfather,” vertelt Camiel. “Hij gebruikt een term: ‘Scorevolle’ In het Italiaans gebruiken ze ook wel het woord ‘porte scorrevoli’ dat betekent schuifdeuren in het Italiaans. Sliding Doors in het Engels dus. De naam van het album refereert dan ook naar de term in dat stuk, maar ook naar de opzet van de cd, namelijk dat elke track een ander karakter heeft.”

“Dat klopt,” vertelt Marieke, “want elke track opent weer een nieuwe deur naar de volgende track die weer een totaal andere sfeer heeft met een andere bezetting.
Deze CD hebben we gemaakt in samenwerkingen met een fantastische strijkers: Joris van Rijn, Tijmen Huisingh, Gerard Spronk, Ernst Jan Vos, Anna den Herder, Honorine Schaeffer, Mick Stirling en Charles Watt.”

Nog een gezamenlijk mooi project: Stichting Mirantibus

Lockdowns, anderhalve meterplicht, lichtjes open met maximaal 30 bezoekers; de coronaperiode is voor veel mensen moeilijk geweest. Toch is het nooit te laat om nieuwe ideeën op te doen. Camiel en Marieke bedachten een geheel nieuw initiatief: het oprichten van Stichting Mirantibus. “Twee jaar geleden zijn Camiel en ik begonnen met Stichting Mirantibus,” herinnert Marieke zich. “In de coronatijd vroegen wij ons af wat we het liefst willen spelen. Er kwam een hele lange lijst tevoorschijn met kamermuziekwerken. Met Mirantibus voeren we de mooiste kamermuziekwerken uit samen met collega musici.

Een sterke groei in korte tijd

Je zou het moeten bedenken om in zo’n periode op een idee als Stichting Mirantibus te komen. Wie garandeert dat zoiets een succes wordt na zo’n periode? Camiel en Marieke hadden veel vertrouwen en motivatie om Mirantibus op te richten. “Met Mirantibus zijn we in november 2020 begonnen en we hebben al 16 concerten kunnen geven,” beaamt Camiel. “Het is echt enorm gegroeid, waarbij we in het begin soms mazzel hebben gehad dat we vlak voor lockdowns net een concert konden doorzetten. Nu in de normale tijd zien we echt veel publiek eropaf komen. Dat is ook heel fijn, dat je geen anderhalve meterplicht meer hebt en met meer musici kan spelen.

Daarnaast spelen we natuurlijk nog veel meer concerten dan alleen de serie Mirantibus Concerten. Wat Mirantibus voor ons extra bijzonder maakt is dat we helemaal vrij zijn in de keuzes die we maken in het repertoire. Het samen musiceren maar ook de ontmoetingen met het publiek maken Mirantibus erg waardevol. Het is veel meer uitgekomen dan we voorheen ooit hadden gedacht!”

“Natuurlijk is het altijd afwachten of er voldoende animo is: of er genoeg publiek komt of dat er mensen terug blijven komen,” beaamt Marieke. “Aangezien het middenin een moeilijke periode is opgericht was het best gewaagd om eraan te beginnen. Nu merken we dat er altijd een vaste groep mensen is die blijven komen en dat er ook veel meer nieuwe mensen op onze concerten af komen. Dat vind ik echt heel mooi! Muziek staat bij onze series echt op nummer één, dus dat de programmering van het repertoire mooi aansluit en ook klopt met de spelers. Hierdoor wordt, mede door de afstand tussen de zaal en het publiek, één gevoel gecreëerd tijdens de concerten: tussen musici en het publiek.”

Met zo’n sterke groei is er natuurlijk het verlangen om nog meer door te groeien. Hoe ver zouden Camiel en Marieke met Mirantibus willen gaan? Wat is het doel? “Wij zouden natuurlijk graag de concerten nog meer in stijgende lijn voort willen zetten, dus dat er nog meer publiek af komt op onze stichting in het Witte Kerkje. Wie weet gaan we ook op tour met onze stichting, zodat we door het hele land het andere publiek kunnen bezoeken. Dat is eigenlijk in grote lijnen ons doel.”

Camiel en Marieke zijn fantastische musici met enorm veel talent en inleving. Ze zijn bereid af te stevenen naar waar zij naartoe zouden willen!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.